CELE SZKOLENIA DZIECI I MŁODZIEŻY W WOJEWÓDZKIM OŚRODKU SZKOLENIA W PIŁCE NOŻNEJ ODDZIAŁ BRZEG
Celem nadrzędnym jest ukształtowanie człowieka - sportowca, posiadającego w pełni ukształtowany wysoki i wszechstronny poziom wiedzy i umiejętności. Cel sportowy- ukształtowanie wszechstronnie wyszkolonego zawodnika – piłkarza posiadającego bogaty zasób wiedzy i umiejętności piłkarskich, silny charakter i psychikę, pozwalające na osiąganie najwyższych wyników sportowych.
Cel ten jest realizowany poprzez:
Rekrutację utalentowanej piłkarsko młodzieży
Rozwój zdolności motorycznych i umiejętności piłkarskich
Trening mentalny
Indywidualizację obciążeń treningowych
Położenie akcentu na rozwój mocnych i eliminację słabych stron zawodnika
Przygotowanie teoretyczne zawodnika zakresie współczesnych systemów i stylów gry
Łączenie edukacji szkolnej ze szkoleniem piłkarskim
Wychowywanie piłkarzy w duchu sportowej rywalizacji, kultury osobistej oraz wewnętrznej samokontroli
Uczniowie – zawodnicy naszej szkoły korzystają z rozszerzonego programu w-f ukierunkowanego na zdobywanie umiejętności piłkarskich.
Szkolenie w Wojewódzkim Ośrodku Szkolenia Dzieci i Młodzieży w Brzegu realizowane jest zgodnie z zasadami i wymogami PZPN i obejmuje 12 godzin ( 4 godz. wychowania fizycznego, 6 godz. zajęć specjalistycznych z piłki nożnej, 2 godz. odnowy biologicznej) w tygodniu:
a) w klasie I i II akcent treningowy położony jest na nauczanie i doskonalenie gry indywidualnej i działań grupowych, ze szczególnym naciskiem na skuteczność indywidualną. Jednocześnie rozwijane są dyspozycje wysiłkowe i ruchowe
b) w klasie III i akcent położony zostaje na działania grupowe i zespołowe z utrzymaniem dyspozycji ruchowych i wysiłkowych.
Wszystkie klasy mają w tygodniu zajęcia: indywidualne, treningi formacyjne oraz specjalistyczne treningi dla bramkarzy. Ważne jest także przygotowanie teoretyczne, które w grupach obejmują następujące treści:
klasy I-II:
- przepisy gry oraz ich wykorzystanie w walce sportowej
- początki nowożytnej piłki nożnej. Piłkarskie Mistrzostwa Świata.
- mistrzostwa piłki nożnej w Polsce.
- omówienie zasad nauczania.
- znaczenie rozgrzewki dla wysiłku sportowego.
- cele i zadania współzawodnictwa.
- zarys anatomii człowieka - najczęstsze urazy w grze piłkarskiej
- zarys fizjologii wysiłku sportowego.
- higiena po treningu i zawodach.
- analiza elementów techniki piłki nożnej.
- systemy, style i szkoły piłkarskie.
- wiadomości z zakresu taktyki.
- zadania i obowiązki zawodników w poszczególnych systemach gry.
Klasa III:
- doskonalenie wiadomości o przepisach i wykorzystaniu ich dla osiągnięcia lepszego wyniku.
- higiena żywienia. Regeneracja sił.
- przeciwdziałanie urazom sportowym.
- wpływ niehigienicznego trybu życia na formę sportową.
- omawianie meczów piłkarskich wysokiej rangi (Mistrzostwa Świata, Europy, Rozgrywki Pucharowe)
- szczegółowe omówienie systemów gry 1-4-3-3, 1-4-4-2, 1-3-5-2, 1-4-4-2 w linii.
- wiadomości z zakresu taktyki i strategii gry.
- obowiązki zawodników na poszczególnych pozycjach i ich współdziałanie w fazie atakowania i obrony.
- omawianie założeń meczowych - przed spotkaniem, stopień ich realizacji - po spotkaniu.
- specyfika prowadzenia walki sportowej na poszczególnych pozycjach. Współdziałanie w formacjach i ich elementach.
- warianty taktyczne poszczególnych systemów gry.
- omawianie koncepcji gry zespołu i zadań dla zawodników w ramach przyjętego systemu gry.
- taktyczne założenia rzeczowe i stopień ich realizacji - analiza.
- zasady świadomości i aktywności w procesie treningowym oraz ich wpływ na formę sportową.
- rozwiązywanie zadań taktycznych w symulowanych warunkach laboratoryjnych. Problemowy sposób nauczania taktyki gry
ZAŁOŻENIA OGÓLNE W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ OGÓLNEJ, UKIERUNKOWANEJ I SPECJALNEJ
akcentowanie nauczania trudnych elementów techniki
wykorzystanie możliwości rozwojowych organizmu do racjonalnego kształtowania umiejętności w zakresie sprawności ogólnej, ukierunkowanej i specjalnej
dobieranie ćwiczeń, treści, zakresu, objętości, intensywności i obciążenia treningowego do właściwości psychofizycznych zawodników
umiejętne sterowanie zajęciami sportowymi (łagodzenie ostrości zjawisk, hamowanie zbyt dużych ambicji szybkiego osiągania wyników)
traktowanie zawodników w sposób adekwatny do ich wieku
stosowanie obiektywnych form i metod oceny formy sportowej oraz postępów sportowych zawodników
ZAŁOŻENIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ OGÓLNEJ I UKIERUNKOWANEJ
Podniesienie na wyższy poziom wszechstronnych i różnorodnych czynności ruchowych, angażujących cały układ mięśniowy zawodników poprzez ćwiczenia gibkości, koordynacji ruchowej, zręczności, skoczności, wytrzymałości i siły.
ZAŁOŻENIA SZCZEGÓŁOWE W ZAKRESIE SPRAWNOŚCI FIZYCZNEJ SPECJALNEJ
Ćwiczenia sprawności fizycznej specjalnej nawiązywać muszą swoim charakterem, dynamiką oraz organizacyjnymi rozwiązaniami do sytuacji techniczno-taktycznych i motorycznych występujących w grze właściwej.
Zawodnicy Wojewódzkiego Ośrodka Szkolenia Dzieci i Młodzieży w Piłce Nożnej Oddział w Brzegu biorą udział w meczach ligowych swoich macierzystych klubów lub UKS Szkolna Akademia Piłkarska działającego przy szkole.
|