|
Gimnastyka korekcyjna |
|
WAŻNE!
1. Ustal z dzieckiem stałą porę (godzinę) na ćwiczenia w ciągu dnia.
2. Przed rozpoczęciem ćwiczeń przygotuj z dzieckiem wszystkie przyrządy i „dodatki”, które są potrzebne.
3. Ćwiczenia wymagają koncentracji, dlatego wyłącz telewizor (radio, magnetofon), by nie rozpraszać uwagi tak dziecka, jak i swojej.
4. Jeżeli dziecko ma trudności z poprawnym ćwiczeniem, nie krytykuj go; zanotuj z czym macie kłopoty i poinformuj o tym instruktora.
5. Pamiętaj, że nie jest ważna liczba powtórzeń, ale jakość wykonywanego ćwiczenia.
6. Gdy czegoś nie rozumiesz, nie martw się, że ćwiczysz z dzieckiem źle. Źle będzie wtedy, gdy w ogóle nie będziemy ćwiczyć.
7. Codziennie wpisujcie do „kalendarza” czas trwania ćwiczeń.
ZESTAWY ĆWICZEŃ DOMOWYCH
1.Leżenie przodem ( na brzuchu) – nogi wyprostowane
· Wałkowanie ciasta – dziecko trzyma w dłoniach kij i wałkuje ciasto
Smażenie naleśników – dziecko trzyma woreczek w dłoniach i na sygnał próbuje podrzucić go w górę, a następnie złapać
· Czołganie, podciąganie się po podłodzie rękami i nogami – pilnować by dziecko wykonywało naprzemienny ruch
Ćwiczenia w parach
· ćwiczący leżą naprzeciwko siebie ( głowami są do siebie zwróceni) – toczą do siebie piłkę wypychając ją z przed klatki piersiowej (łokcie powinny być uniesione nad ziemią i osoby ćwiczące nie mogą za wysoko unosić tułowia).
· Traf do kosza – jedna osoba ma splecione przed sobą ręce i udaje kosz a druga próbuje trafić do kosza.
· Zabawa w łapki jedna z osób próbuje uderzyć drugą w dłonie
2 Pozycja średnia Klappa (klęk podparty z ramionami ugiętymi w łokciach, dłonie skierowane palcami do siebie)
- „kurki dziobią ziarenka”- uginając łokcie, dziecko lekko dotyka nosem podłogi, nosem pisze swoje imię
- „węszący piesek” - poruszanie się w tej pozycji po pokoju i szukanie „kości
- „siusiający piesek” – dziecko unosi nóżkę w bok i udaje, że siusia jak piesek.
- ślizgi na kocyku w tej pozycji
- w parach dmuchanie do siebie watki, piórka lub lekkiej piłeczki.
3. Masaż
Dziecko leży na brzuchy na podłodze lub kolanach rodzica. Rodzic na plecach dziecka wykonuje następujące czynności - dotyka, głaszcze, drapie, skubie, ugniata- wykonując w ten sposób delikatny masaż, opowiada przy tym różne historyjki.
Przeszła pani na szpileczkach (po plecach chodzą palce), przeszły słonie (delikatnie uderzamy piąstkami), skakały zające ( szczypiemy), było zimno (głaszczemy), padał deszczyk (uderzamy palcami), przeszedł dreszczyk (łapiemy za szyję)
Wiosna w ogródku- opowiadamy i naśladujemy czynności wykonywane wiosną w ogródku
Pieczenie pizzy – siejemy mąkę, wbijamy jajka, wsypujemy drożdże i ugniatamy ciasto następnie kroimy wszystkie składniki pomidorki, kiełbaskę, pieczarki, trzemy serek na tarce i wkładamy pizzę do piekarnika – piecze się w piekarniku, wyjmujemy, chłodzimy, kroimy i jemy.
4. Leżenie tyłem ( na plecach)
- Dotknij czołem kolanka – z leżenia tyłem dziecko na sygnał unosi nogi w górę i próbuje dotknąć czołem do kolan.
- Most – w leżeniu tyłem nogi ugięte, dziecko unosi biodra w górę robiąc tunel dla pociągu. W trakcie unoszenia pod pupą przekłada z ręki do ręki woreczek (skarpetki)
- Dźwig- w leżeniu tyłem nogi ugięte w stopach dziecko trzyma woreczek, na sygnał dziecko przekazuje woreczek do rąk stojącego za głową rodzica
- Rower w parach złączone stopy naśladujemy rowerek
- Ślizgi na plecach – leżymy tyłem na kocyku nogi oparte o ścianę i odpychamy się od ściany, jeździmy po podłodze odpychając się nogami
5. Przykłady ćwiczeń wzmacniających wysklepienie stopy
* z wykorzystaniem gazet ( lub skarpet)
- w siadzie dziecko próbuje złapać gazetę palcami stóp i unieś ją
- w siadzie na krześle ślimak – palcami stóp próbuje zgnieść gazetę, z gazety wykonuje kulkę
- w siadzie na podłodze gazeta między stopami (stopy odwrócone kulka z gazety umieszczona między podeszwami) podrzuca ją w górę i próbuje złapać ja stopami
- rzucanie kulkami z gazety do celu (kosza, pudełka itp.)
- w pozycji stojącej lub siedzącej - rozrywanie gazety na drobne kawałki i zbieranie tych kawałków do kosza
- wojna na kulki dwie osoby siedzą po przeciwnych stronach ławeczki mają po kilka papierowych kulek, na sygnał atak przerzucają na stronę przeciwnika kulki z gazety. Po określonym czasie liczone są granaty, kto ma ich mniej wygrywa.
- w parach dzieci przekazują sobie gazetę stopami.
O PRAWIDŁOWO UKSZTAŁTOWANY I ZDROWY KRĘGOSŁUP
NALEŻY DBAĆ CZYNNIE PRZEZ CAŁE ŻYCIE.
-
Aby dziecko nie miało problemów z postawą należy
-
ograniczyć siedzący tryb życia do minimum,
-
ograniczyć oglądanie telewizji. Wybierać dziecku tylko wartościowe programy
-
ograniczyć lub zminimalizować czas spędzany przy komputerze
-
obowiązkowo należy zwiększyć aktywność ruchową, aktywnie spędzać czas wolny, bawiąc się z dzieckiem na świeżym powietrzu lub w domu w różne zabawy ruchowe.
-
zachęcać dziecko do częstego chodzenia boso po naturalnym podłożu.
-
kupując buty szczególnie dla dzieci małych dzieci należy pamiętać, żeby zapiętek był stabilny i dobrze trzymał piętę.
-
wprowadzić do zabawy z dzieckiem elementy masażu dziecka szczególnie wykonywanych na plecach i stopach.
Ponadto nie powinno się
· nosić dziecka tylko na jednej i tej samej ręce
· prowadzić go zawsze za jedną, tą samą rękę. Na skutek naszych, jakże często stosowanych nawyków kręgosłup dziecka ulega lekkiemu skrzywieniu, co w efekcie może prowadzić do skoliozy.
· zezwalać na zbyt długie zabawy tą samą ręką, czy jazdę na hulajnodze (odpychanie tylko jedną nogą).
· siedzieć na jednej nodze lub między nogami, oraz siedzieć na kości krzyżowej w tak zwanej pozycji fotelowej.
PRZYKŁADOWE ĆWICZENIA ŚRÓDLEKCYJNE
ĆWICZENIA SZYI
-
''Zegar''. Postawa, stopy zwarte, ramiona wzdłuż tułowia – bardzo wolne skłony głowy w bok, w lewo, w prawo - “tik-tak”.
-
''Chorągiewka na wietrze''. Stanie w małym rozkroku – skręty głowy w lewo, w prawo.
-
''Pilot patrzy przez lornetkę''. Siad – naśladowanie chwytu lornetki i poprzez skłony i skręty głowy obserwacja terenu “przed lotem”.
-
''Wypychanie sufitu''. Wyciąganie głowy w górę, następnie rozluźnianie mięśni szyi.
-
W siadzie skłon głowy w przód – wyprost, w tył – wyprost, skręt w prawo – wyprost, w lewo – wyprost.
-
Postawa zasadnicza, ręce splecione z tyłu – rytmiczne skłony głowy w prawo, w lewo.
7. ''Kwiaty na wietrze''. Skręty głowy w prawo i w lewo.
-
Zataczanie głową kółek w lewo i w prawo
-
Krążenie głową w lewo i w prawo
-
Co mówi ławka? Skłon tułowia i przykładanie na przemian ucha lewego i prawego do pulpitu
-
Marsz w miejscu z książka na głowie
-
Lustra – dzieci wykonują ruchy głową tak jak nauczyciel
-
Miny pokaż koledze z przodu, tyłu i boków minę.
-
Wciskanie głowy w dłonie splecione za głową potem wykonanie wolnego skłonu w przód
-
Pogoń za muchą – wodzenie wzrokiem za uciekającą muchą.
ĆWICZENIA RAMION
-
''Huśtawka''. Postawa zasadnicza. Swobodne ruchy wahadłowe ramion w przód i w tył, aż do zatoczenia całego koła od przodu w górę ku tyłowi.
2. „Rozwieszanie bielizny” – dzieci stojąc w rozkroku unoszą ramiona w górę i naśladują wieszanie prania, na którym zapinają spinacze
3. „Wkręcanie żarówek” – ręce w górę i dziecko wspina się wysoko na palcach naśladując rękami wkręcanie żarówki
4. ''Młynek''. Mały rozkrok, stopy rozstawione równolegle, skurcz pionowy ramion. Krążenie ramion w przód, w górę i w tył.
5. „Latające ptaszki” – wymachy ramion naśladujące ruch skrzydeł ptaka (małe skrzydełka – dłonie leżą na barkach i duże skrzydła – wyprostowane ręce w bok)
-
''Samolot startuje''. Siad poprawny w ławce, skurcz poziomy ramion – cofanie barków aż do ściągnięcia łopatek(“tr, tr”)
-
''Łapanie much''. Prawa ręka wzdłuż po skosie łapie muchę, ten sam ruch wykonuje lewa ręka. Podskok i klaśnięcie nad głową – mucha złapana, opuszczenie ramion w dół.
-
Mały rozkrok, ramiona w bok – krążenie w nadgarstkach (małe kółeczka), krążenie ramion (duże koła). Opuszczenie ramion w dół. Powtórzyć kilkakrotnie.
-
Rozkrok – dwa akcenty dłoni o uda, dwa klaśnięcia nad głową.
10. ''Płatki kwiatów''. Płatki rozchylają się – ramiona w bok, płatki składają się - ręce złączone nad głową.
-
''Malowanie pokoju''. Naśladowanie malowania ścian i sufitu
-
Śmigło w staniu rozkrocznym jedna ręka spoczywa na biodrze, drugim ramieniem wykonywane są krążenia
-
Natrętna mucha
-
Kto najwyżej klaśnie nad głową? ruch powinien być szybki i sprężysty
15. Przekładanie książki z ręki do ręki w dole, na górze, za plecami, pod kolanami uniesionej nogi
ĆWICZENIA TUŁOWIA
-
''Łapanie motyla''. W staniu – szybkie skręty tułowia z klaśnięciem w dłonie na wysokości głowy lub wyżej.
-
''Witanie się z sufitem, kolanami i stopami''. Mały rozkrok, stopy równoległe. Ramiona w górę w skos – popatrzeć na sufit, dwukrotne pogłębienie skłonu tułowia w przód z dotknięciem kolan i podłogi. Głowa między ramionami.
3. „Drzewa na wietrze” – skłony tułowia w bok z ramionami trzymanymi w górze
4. „Wróbelki pijące wodę” – skłony tułowia w przód w pozycji siedzącej ręce szeroko rozstawione oparte o blat stołu.
5. „Rozwijający się kwiatek” – dzieci naśladują cykl kwiatek przechodzą z pozycji siedzącej tułów leży na ławce, ręce pod głową do pozycji stojącej z wyciągniętymi ramionami w górze.
-
„Pilot zmęczony i wypoczęty''. Siad w ławce – przedramiona na pulpicie, dłonie złożone płasko, łokcie na zewnątrz – skłon tułowia w przód z dotknięciem czołem dłoni, następnie powolny wyprost tułowia, głowa prosto.
-
''Pełny i pusty worek''. Poprawna postawa, ramiona wzdłuż tułowia, dłonie na zewnątrz(worek pełny) – przysiad podparty(worek pusty).
-
Wspięcie, ramiona w bok, przysiad podparty. W przysiadzie wyprost tułowia z równoczesnym pionowym skurczem ramion, ramiona w bok, postawa.
-
Rozkrok, ręce wzdłuż tułowia – rytmiczne, pogłębiane skłony w prawo i w lewo.
-
Siad w ławce z książką na głowie powolny opad tułowia w przód.
-
Powolne obrót wokół osi ciała a książką na głowie
-
Drzewo na wietrze- mały wietrzyk - w pozycji siedzącej wolne ruchy w przód i tył duży wiatr – skłony w boku, trąba powietrzna tułowiem wykonujemy kółko w prawo potem w lewo
-
Kot wspina się i schodzi po drabinie – skłon tułowia w przód do podłogi palce rąk wspinają się po kończynach dolnych tułowiu w górę w stronę głowy potem znowu w dół
-
Prawo, lewo, góra, dół – klaskanie w dłonie w określonych miejscach
-
Sprawdź co robi kolega za tobą i jak siedzi kolega przed tobą – w pozycji siedzącej wykonujemy skłon w tył i dziecko patrzy do tyłu, potem wolno skłon w przód na ławkę.
ĆWICZENIA NÓG
1. „Krakowiaczek”. Siad na krześle. Uderzanie dwa razy palcami stóp, dwa razy piętami o podłogę (palce stóp skierowane w górę).
2. ''Kwiaty rosną, kwiaty więdną''. Kwiaty więdną - przysiad sumo, kwiaty rosną – powrót do postawy.
3. ''Sufit – podłoga''. Na hasło ''sufit'' – prostowanie ramion w górę, na hasło ''podłoga'' – przysiad podparty.
4. „Samolot wznosi się i ląduje''. Wysokie wspięcie z ramionami w bok i przysiad podparty.
5. „Pajac”. W miejscu, podskoki rozkroczno-zwarte.
6. W miejscu dwa podskoki i wykrok lewą nogą, dwa podskoki i wykrok prawą.
7. Z podstawy zasadniczej półprzysiad, wyskok w górę z wymachem ramion i powrót.
8. „Piłka skacze” – dzieci w postawie stojąc podskakują w miejscu.
9. „Chodzenie po schodach” – podnoszenie i opuszczanie kolan w postawie stojąc.
10. ''Jazda na łyżwach''. Naśladowanie jazdy figurowej.
11. ''Spacer w parku''. Chód w miejscu na palcach.
12. Idą kaczki chód z przenoszeniem ciężaru ciała na nogę z równoczesnym skłonem w bok
13. Wspinanie się po drabinie
14. Kto przełoży nogę przez splecione dłonie?
15. Bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan i dotykanie nimi książki trzymanej oburącz z przodu
16. Froterowanie podłogi
17. Konik grzebie nóżką podskoki w miejscu jednonóż, druga noga rytmicznie uderza o podłogę
ĆWICZENIA ODDECHOWE LUB ŚPIEW
-
''Balonik''. Głęboki wdech nosem, wydech jak najdłużej ustami.
2. Ćwiczenia oddechowe z kartką papieru– dzieci starają się jak najwyżej dmuchnąć kartkę.
3. ''Balon''. Ćwiczenie oddechowe. Głęboki wdech i wydech.
4. ''Wąchanie kwiatów''. Wdech powietrza nosem, wydech ustami
-
Gaszenie świeczki. Ćwiczenie oddechowe.
-
Ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie wiatraczka.
7. Wąż - Wdech nosem, wydech przez usta sycząc jak najdłużej
8. Wichura i mały wietrzyk
9. Nurkowanie - kto dużej wytrzyma pod wodą. Dzieci starają się po wykonaniu wdechu jak najwolniej wypuszczać powietrze ustami.
10. Fryzjer – dzieci dmuchając we włosy kolegi starają się zrobić fryzurę
11. Gra na flecie w dowolnej pozycji naśladowanie gry na flecie nabieranie powietrza nosem, wydmuchiwanie ustami
12. Gumowe materace, napełnianie materaca powietrzem, dmuchanie w zaciśniętą dłoń
13. Dmuchanie na gorącą herbatę
14. Kichnięcie głęboki wdech i wydech w formie okrzyku A...psik!
|
|
|