Szkolny Program Profilaktyki
„Bezpieczna i Przyjazna Szkoła”
Zespołu Szkół nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Brzegu
na rok szkolny 2015/2016
Misją naszej szkoły jest wychowanie ucznia, który dobrze zna swoją wartość. Potrafi budować, w oparciu o swoje walory, własną osobowość i rozwijać się, pracuje nad swoimi słabymi stronami. Nie ulega negatywnym wpływom, broni swojego stanowiska bez naruszenia praw innych do własnego zdania. Szanuje siebie i innych. Szanuje własne zdrowie i życie i propaguje zdrowy styl życia wśród rówieśników. Gromadząc wiedzę o otoczeniu selektywnie wybiera te wartości, które sprzyjają jego wzrostowi. Stara się przeciwstawiać złym wpływom, jest wolny od przyjmowania substancji zagrażających jego zdrowiu i stwarzających ryzyko uzależnienia.
Szkoła podejmując działania z zakresu profilaktyki jest partnerem dla rodzica i środowiska, w jakim się wychowuje dziecko. Wspiera rodzinę oraz angażuje ją do współpracy. Jednocześnie podejmuje zdecydowane kroki, aby przeciwdziałać wpływowi środowiska, gdy jest on niekorzystny, a nawet zagrażający zdrowiu i życiu dziecka.
Program profilaktyki opracowany został z myślą o całej społeczności szkolnej i trakcie jego realizacji działaniami objęci zostaną uczniowie, rodzice, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
· Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. z późniejszymi zmianami
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. (Dz.U. z 2002r. Nr 51, poz. 458 z późniejszymi zmianami)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół. (Dz.U.z 2001r. Nr 61 z późniejszymi zmianami)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz.U. z 2003r. Nr 11)
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu udzielania pomocy w dożywianiu uczniów w 2003r. (Dz.U. z 2003r. Nr 13)
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. (Dz.U. z 2003r. Nr 26)
· Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dn. 24 kwietnia 1997r
· Ustawa o ochronie zdrowia psychicznego z dn. 19 sierpnia 1994r
· Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dn. 26 października 1982r
· Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dn. 9 listopada 1995r
· Rozporządzenie MEN w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dn.23.12.2008
· Rozporządzenie MEN z dn. 30.04.2013r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 28.08.2015r Poz.1249 w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałaniu narkomanii.
·
· Prawo wewnątrzszkolne:
- Program Wychowawczy
- Statut Szkoły
- Koncepcja pracy szkoły
CELE GŁÓWNE:
- Przeciwdziałanie uzależnieniom wśród dzieci i młodzieży
- Przekazywanie dzieciom, rodzicom i nauczycielom wiedzy na temat szkodliwego
oddziaływania środków uzależniających na organizm człowieka.
- Integracja działań profilaktycznych w społeczności szkolnej i lokalnej.
- Przekazywanie uczniom pozytywnych wzorców zachowań i norm etycznych.
- Zachęcanie do współtworzenia przyjaznego i bezpiecznego środowiska szkolnego i lokalnego.
- Dostarczanie wiedzy o sposobach radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych.
- Aktywizowanie uczniów do działań mających na celu propagowanie zdrowego stylu życia i odżywiania.
1. Zdiagnozowanie środowiska szkolnego i lokalnego.
2. Współpraca z instytucjami wspierającymi szkołę w działaniach w zakresie profilaktyki.
3. Organizowanie warsztatów i szkoleń na temat uzależnień.
4. Aktualizacja informacji oraz przepisów na temat środków psychoaktywnych, oraz przekazywanie tych informacji rodzicom, nauczycielom i uczniom.
5. Organizowanie zajęć tematycznych z przedstawicielami prawa na temat przepisów dotyczących zachowań niestosownych, czynów karalnych i wykroczeń.
6. Kształtowanie postaw negujących używanie środków uzależniających.
7. Ćwiczenie umiejętności odmawiania w sytuacjach presji rówieśniczej.
8. Poznawanie konsekwencji wynikających z sięgania po środki uzależniające przez rówieśników oraz zrozumienie potrzeby pomocy osobom uzależnionym.
9. Prowadzenie działań mających na celu zabezpieczenie dzieci przed uzależnieniem od telefonów komórkowych i gier w telefonie.
10. Objęcie pomocą i opieką uczniów zagrożonych sięganiem po substancje psychoaktywne.
11. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa dzieci w szkole i środowisku.
12. Ćwiczenie umiejętności dokonywania obiektywnej samooceny i zwiększenia motywacji do doskonalenia siebie.
13. Zachęcanie rodziców do współdziałania ze szkołą w zakresie zagospodarowania czasu wolnego uczniów.
14. Kształtowanie umiejętności komunikowania się oraz wyrażania swoich uczuć, propagowanie zachowań asertywnych.
15. Zapewnienie uczniom bezpieczeństwa i opieki podczas zabaw świetlicowych.
- Organizacja zajęć z profilaktyki.
- Pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów i konfliktów.
- Ocena zagrożeń zjawisk patologicznych.
- Przekazywanie wartości akceptowanych społecznie.
- Przekazywanie wiedzy o skutkach społecznych powodowanych przez uzależnienia.
- Przeprowadzanie spotkań z rodzicami na temat zdrowego stylu życia, sposobów zapobiegania problemom powstałym w wyniku sięgania przez młodzież po środki uzależniające, nadmierne niekontrolowane korzystanie z telefonów komórkowych oraz zachowań nieakceptowanych społecznie
- Szkolenia nauczycieli, pedagogów, psychologa z zakresu profilaktyki.
- Prowadzenie zajęć edukacyjnych w ramach godzin wychowawczych.
- Prowadzenie zajęć o charakterze socjoterapeutycznym.
- Organizowanie dzieciom czasu wolnego.
- Przekazywanie wiedzy i umiejętności w zakresie zachowania się i reagowania w sytuacjach kryzysowych
- Diagnozowanie sytuacji rodzinnej uczniów.
- Nawiązywanie kontaktów z osobami i instytucjami mogącymi przyczynić się do pomocy w rozwiązywaniu problemów.
- Współpraca Rady Pedagogicznej z rodzicami w celu ujawnienia przypadków
demoralizacji i przestępczości nieletnich.
- Aktywizowanie Rady Pedagogicznej w celu tworzenia bezpiecznych przestrzeni wokół szkoły.
- Niedopuszczanie do szerzenia się na terenie szkoły i w jej pobliżu przemocy oraz handlu środkami zagrażającymi zdrowiu i życiu.
- Organizowanie spotkań z policjantami i specjalistami z zakresu bezpieczeństwa
- Stworzenie bezpiecznego i przyjaznego środowiska szkolnego dzieciom sześcioletnim.
- Pozyskanie informacji na temat dostosowania warunków do potrzeb uczniów niepełnosprawnych.
- Indywidualna pomoc w rozwiązywaniu problemów życiowych.
- Współpraca z ośrodkami zajmującymi się problematyką uzależnień.
- Korzystanie z wideoteki, poradników, poradników, ulotek, prezentacji.
- Spotkania z rodzicami, uczniami, szkolenia, prelekcje, pogadanki.
- Grupowe zajęcia warsztatowe.
- Imprezy środowiskowe, festyny.
- Konkursy plastyczne, literackie itp.
- Ankiety, testy, badania socjometryczne.
- Spektakle profilaktyczne.
- Organizowanie dni akcyjnych.
- Gazetki szkolne, dekoracje na korytarzach.
- Ścisła współpraca ze środowiskiem i domem rodzinnym ucznia.
- Współpraca z policją, sądem ds. nieletnich, poradnią psychologiczno-pedagogiczna, PCK, Punktem Pomocy Kryzysowej oraz z innymi instytucjami wspierającymi szkołę w działaniach opiekuńczo- wychowawczych.
Pierwszym i najważniejszym działaniem profilaktyki, jest rozpoznawanie
i zdiagnozowanie zagrożeń będących przejawem demoralizacji dzieci i młodzieży Zespołu Szkól nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Brzegu.
Informacje powyższe otrzymamy poprzez:
- Ankiety dotyczące sięgania po środki uzależniające oraz zachowania zagrażające życiu.
- Obserwacje uczniów w czasie lekcji, przerw oraz na wycieczkach i dyskotekach – sygnalizowanie niewłaściwych, budzących wątpliwości zachowań uczniów
- Badanie socjometryczne przeprowadzone przez wychowawców mające na celu wyodrębnianie pozytywnych i negatywnych liderów w klasie
- Rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami
- Spotkania zespołów statutowych w celu analizy sytuacji wychowawczych w poszczególnych oddziałach.
- Współpracę z ochroniarzem, pielęgniarką szkolną
- Analizę materiałów z monitoringu szkolnego.
- Analizę wyników ankiet na Radzie Pedagogicznej oraz w trakcie spotkań z rodzicami.
- Kontakty z kuratorami sądowymi i pracownikami MOPS
- Informacje napływające od policjanta dzielnicowego.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
UCZEŃ:
ü Posiada wiedzę o szkodliwości używek i ich działaniu na organizm człowieka
ü Potrafi dać świadectwo właściwej postawy wobec używania alkoholu, narkotyków, papierosów, i innych używek.
ü Zna i akceptuje zasady moralne i etyczne jakie obowiązują w jego otoczeniu.
ü Wyraża sprzeciw wobec agresji.
ü Poszukuje wartościowych wzorców do naśladowania
ü Jest gotowy do zmiany swego postępowania
ü Prezentuje postawę koleżeńskości, współuczestniczy w tworzeniu dobrego klimatu szkoły.
ü Dba o bezpieczeństwo swoje, rówieśników oraz młodszych kolegów i koleżanek
w środowisku szkolnym i poza szkołą.
ü Potrafi ocenić własną postawę wobec rodziców - opiekunów – wychowawców
ü Wyraża szacunek wobec wartości tworzących rodzinę.
ü Potrafi aktywnie spędzić swój wolny czas.
PROGRAM PROFILAKTYKI Z UWZGLĘDNIENIEM PODZIAŁU
TEMATYCZNEGO
Program profilaktyki obejmuje:
· profilaktykę uzależnień od środków psychoaktywnych w tym dopalaczy.
· profilaktykę alkoholową
· profilaktykę nikotynową
· profilaktykę HIV/AIDS
· przeciwdziałanie cyberprzemocy, agresji i przemocy w szkole
· profilaktykę uzależnienia od telewizji, komputera i telefonu
· zapobieganie wagarom
· zapobieganie niewłaściwym zachowaniom zagrażającym życiu i zdrowiu,
PROFILAKTYKA ALKOHOLOWA
Cele
|
Zasoby
|
Zadania
|
Standardy przewidywanych osiągnięć
|
1. Dostarczenie informacji o działaniu i szkodliwości alkoholu oraz o zagrożeniach towarzyszących jego spożywaniu.
2. Wskazanie możliwości unikania tych zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi.
3. Pokazanie perspektyw zdrowego życia.
4. Tworzenie w szkole atmosfery poczucia bezpieczeństwa,
akceptacji oraz warunków dla wzmacniania poczucia własnej wartości.
|
Ø Nauczyciele w miarę potrzeb uczestniczą w spotkaniach z przedstawicielami Policji, oraz przedstawicielami Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,
Ø Nauczyciele przeszli szkolenie dotyczące sięgania przez młodzież po środki psychoaktywne;
Ø W bibliotece szkolnej oraz bibliotece pedagoga i psychologa zgromadzono materiały na temat profilaktyki alkoholowej;
Ø Istnieje możliwość konsultacji indywidualnych u gminnego koordynatora ds. alkoholizmu
Ø Od kilku lat realizowany jest program profilaktyczny począwszy od klas I szkoły podstawowej
Ø We wszystkich klasach przeprowadzane są godziny wychowawcze na temat szkodliwości alkoholu.
|
Ø Przygotowanie pozostałych nauczycieli – wychowawców do przeprowadzenia godzin wychowawczych oraz spotkań z rodzicami mającymi na celu przeciwdziałanie alkoholizmowi wśród dzieci i młodzieży /
Ø Dostarczenie uczniom podstawowych wiadomości o alkoholu, wyjaśnienie nieprawdziwych przekonań na temat alkoholu /wychowawcy , pedagog/.
Ø Dostarczenie wiadomości o tworzeniu się uzależnień / wychowawcy, pedagog/.
Ø Przeprowadzenie z uczniami zajęć warsztatowych kształcących podstawy asertywności /obrony przed naciskiem otoczenia / pedagog, wychowawcy/.
Ø Zorganizowanie szkoleniowych rad pedagogicznych dotyczących alkoholizmu
Ø Przeszkolenie kolejnych osób w wybranych programach profilaktycznych /psycholog/.
|
Ø nauczyciele i rodzice potrafią rozpoznać symptomy nadużycia alkoholu przez uczniów i wiedzą jak zachować się w takich sytuacjach.
Ø Uczniowie wiedzą jak działa alkohol i jakie są zagrożenia towarzyszące nadmiernemu piciu alkoholu.
Ø Uczniowie znają możliwość unikania zagrożenia alkoholizmem.
Ø Uczniowie znają perspektywy zdrowego życia i drogi do satysfakcji osobistych bez używania alkoholu.
Ø Szkoła i poszczególni nauczyciele na bieżąco współpracują z wybranymi organizacjami i podmiotami w celu przeciwdziałania zjawiskom alkoholizmu wśród młodzieży.
Ø Uczniowie wiedzą jakie zagrożenie stwarza picie alkoholu.
Ø Uczniowie chętnie biorą udział w programie profilaktyki realizowanej w szkole i reprezentują postawy abstynenckie.
Ø W szkole nie obserwuje się przypadków picia alkoholu
|
|
|
|
|
1. Dostarczenie informacji o rodzajach narkotyków, dopalaczy i leków, oraz zagrożeniach związanych z ich zażywaniem.
2. Wskazanie możliwości unikania tych zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi.
3. Propagowanie perspektyw zdrowego stylu życia, radzenia sobie ze stresem i z trudnymi sytuacjami.
4. Uświadamianie znaczenia mechanizmów nacisku grupowego i uczenia się mówienia NIE
|
Ø Przeprowadzenie ankiety na temat dostępności narkotyków i dopalaczy i leków.
Ø Udział uczniów i nauczycieli w przedstawieniach teatralnych na temat uzależnień /wychowawcy/
Ø Udział uczniów z klas II i III gimnazjum w warsztatach profilaktycznych przeprowadzonych przez specjalistów do spraw uzależnień /dyrektor, wychowawcy/.
Ø Uczniowie biorą udział w konkursach promujących zdrowy styl życia bez środków psychoaktywnych
|
Ø Przeprowadzenie diagnozy miejsc i sytuacji, czy i gdzie można kupić narkotyki, dopalacze i leki w szkole i okolicy /dyrektor, pedagog, wychowawcy/.
Ø Zorganizowanie szkoleniowych rad pedagogicznych dotyczących narkotyków dopalaczy, /dyrektor/.
Ø Zorganizowanie spotkania z rodzicami w celu przekazania im wiedzy na temat zagrożeń /Policja, specjaliści/.
Ø Objęcie uczniów starszych klas programem profilaktycznym przeprowadzonym przez specjalistów do spraw uzależnień / wychowawcy, nauczyciele/.
Ø Udział uczniów w przedstawieniu teatralnym oraz konkursach promujących zdrowy styl życia bez środków psychoaktywnych
Ø Zorganizowanie spotkania z przedstawicielem Policji /dyrektor/.
Ø Przeprowadzenie przy pomocy metod aktywizujących zajęć wychowawczych mających na celu kształtowanie prawidłowych postaw, oraz ćwiczenie umiejętności zachowania się w sytuacji stresu, frustracji, oraz zagrożenia /wychowawcy, pedagog, psycholog, osoba z zewnątrz/
|
Ø Nauczyciele potrafią rozpoznać przypadki stosowania używek
przez uczniów i wiedzą jak zachować się w takich przypadkach.
Ø Uczniowie wiedzą, jakie zagrożenia stwarza zażywanie
narkotyki i dopalacze, jakie są ich rodzaje.
Ø Uczniowie znają sposoby odmawiania /asertywność/.
Ø Uczniowie i ich rodzice wiedzą
do kogo mają zwrócić się o pomoc.
Ø Uczeń potrafi racjonalnie zagospodarować swój wolny czas.
Ø Rodzice uczniów mają szeroki dostęp do literatury na temat
uzależnień od narkotyków , dopalaczy i leków.
|
Cele
|
Zasoby
|
Zadania
|
Standardy przewidywanych osiągnięć
|
1. Zapobieganie paleniu tytoniu i papierosów elektronicznych, uzasadnianie i wzmacnianie postaw zobowiązujących do niepalenia, uświadamianie mechanizmów nacisku grupowego i uczenia się mówienia NIE.
2. Ćwiczenie asertywności oraz umiejętności zachowania
własnego zdania
|
Ø W szkole i na terenie obserwuje się przypadki palenia papierosów.
Ø Uwrażliwienie nauczycieli na problem nikotynizmu w szkole
Ø W klasach młodszych Szkoły Podstawowej dzieci uczestniczyły w dniach akcyjnych dotyczących zapobiegania sięgania po papierosy.
Ø Uczniowie klas gimnazjalnych oglądali kasetę video „Palenie tytoniu fizjologia człowieka”.
Ø Uczniowie klas starszych brali udział w akcjach, konkursach i zajęciach warsztatowych propagujących życie bez papierosach.
|
Ø Przeprowadzenie w klasach starszych Szkoły Podstawowej oraz klasach I-III Gimnazjum programu edukacji antytytoniowej
Ø przeprowadzenie z uczniami zajęć warsztatowych, kształcących postawy asertywności /wychowawcy, pedagog/.
Ø wywieszenie plakatów na korytarzu, informujących o szkodliwości palenia papierosów. /pedagog/
Ø propagowanie wśród rodziców adresów placówek, które leczą osoby uzależnione od nikotyny. /pedagog, dyrektor/
Ø częste penetrowanie miejsc, gdzie uczniowie palą. /wychowawcy, pedagog, ochrona/
Ø konkurs na najciekawszy plakat, dwuwiersz, mówiące o szkodliwości palenia , udział w konkursach proponowanych przez Biuro Spraw Społecznych i Zdrowia.
|
Ø uczniowie wiedzą jakie zagrożenia stwarza palenie papierosów;
Ø uczniowie chętnie biorą udział w programach profilaktycznych realizowanych w szkole;
Ø uczniowie reprezentują postawy asertywne.
Ø W szkole nie obserwuje się przypadków palenia papierosów.
|
Cele
|
Zasoby
|
Zadania
|
Standardy przewidywanych osiągnięć
|
1.Profilaktyka niskiej frekwencji uczniów
|
Ø Obserwacja dużej ilości godzin opuszczonych godzin lekcyjnych przez uczniów w stosunku do drugiego i trzeciego etapu szkolnego
Ø Obserwacja częstego opuszczania pierwszych i ostatnich godzin lekcyjnych,
Ø Obserwacja opuszczania godzin śródlekcyjnych
Ø Zauważalna ilość częstego spóźniania się wśród uczniów,
Ø Obserwacja grupowych wagarów,
Ø Zgłaszanie prze Policję przebywania uczniów LISTNUM o w czasie lekcji poza terenem szkoły.
|
Ø Budowanie samoświadomości oraz zachowań prospołecznych
wśród uczniów, jako środka
zapobiegającego zjawisku wagarów.
Ø Zajęcia dla klas pierwszych:
Prawa i obowiązki ucznia w świetle prawa oświatowego. Konsekwencje nie chodzenia do szkoły.
Ø Podejmowanie tematyki wagarów
na lekcjach wychowawczych.
Ø Poradnictwo indywidualne dla uczniów. Udostępnienie uczniom materiałów dotyczących problematyki awersji szkolnej.
Ø Stały monitoring uczniów zagrożonych wagarami.
Ø Współpraca z Policja i PPP:
a) kierowanie uczniów z dużą absencja na badania do PPP, b) w sytuacjach zagrożenia demoralizacja kontakt z Policja i Sądem Rodzinnym.
|
Ø Uczniowie mają świadomość potrzeby realizowania obowiązku chodzenia do szkoły,
Ø Uczniowie mają świadomość konsekwencji opuszczania godzin lekcyjnych
Ø Uczniowie mają świadomość o natychmiastowym informowaniu rodziców w przypadku wagarów
Ø Uczniowie mają świadomość współpracy szkoły z pozostałymi instytucjami wspomagającymi szkołę: m.in. Policją i PPP, Sądem dla Nieletnich.
|
2.Współpraca z Radą Pedagogi-czną
|
Ø Duża ilość kontaktów nauczycieli uczących z pedagogiem i psychologiem odnośnie problemu wagarów uczniów.
Ø Duża ilość nieusprawiedliwionych obecności wykazana w tabelach realizacji obowiązku szkolnego.
|
Ø Poradnictwo indywidualne dla nauczycieli.
Ø Wdrożenie do zastosowania
procedur współpracy z Policją.
|
Ø Nauczyciele znają szkolną procedurę reagowania na wagary,
Ø Nauczyciele konsekwentnie reagują na zjawisko wagarów LISTNUM o i zgłaszają je do szkolnego pedagoga i psychologa
|
3.Profilaktyka wagarów we współpracy z rodzicami
|
Ø Częste wezwania rodziców z powodu problemów z realizacją obowiązku szkolnego,
Ø Zauważalne częste nieuzasadnione usprawiedliwianie uczniów przez rodziców
|
Ø Zaznajomienie rodziców z niepokojąco narastającym zjawiskiem awersji szkolnej i wagarów we współczesnej szkole.
Ø Zaznajomienie rodziców z Programem Profilaktycznym Szkoły oraz procedurami działania w przypadku uczniów wagarujących.
Ø Poradnictwo indywidualne dla rodziców.
Ø Kierowanie do placówek wspierajacych prace szkoły (poradnictwo dla rodziców): PPP, PCPR i inne.
|
Ø Rodzice mają świadomość szkolnych procedur względem wagarowania ucznió LISTNUM o,
Ø Rodzice współpracują z wychowawcami, nauczycielami, pedagogiem i psychologiem odnośnie poprawy frekwencji uczniów w szkole.
|
PROFILAKTYKA HIV/AIDS
Cele
|
Zasoby
|
Zadania
|
Standardy przewidywanych osiągnięć
|
1. Dostarczenie wiedzy obejmującej znajomość najważniejszych chorób przenoszonych drogą płciową, rozumienie terminów HIV i AIDS, rozróżnienie stanu zakażenia i choroby. Znajomość dróg przekazywania. Znajomość bezpiecznych form kontaktu z zakażonymi.
2. Promowanie postawy asertywności, odpowiedzialności za własne życie, tolerancji i empatii w stosunku do zakażonych.
3. Kształtowanie umiejętności rozróżniania zachowań ryzykownych i bezpiecznych.
|
Ø pedagog szkolny, psycholog przeprowadzili zajęcia z zakresu profilaktyki AIDS.
Ø W bibliotece szkolnej zgromadzone są materiały dotyczące HIV/AIDS / w tym kaseta video/
Ø W czasie zajęć z wychowania do życia w rodzinie omawiany jest problem zarażenia wirusem HIV
|
Ø przeprowadzenie ankiety sprawdzającej stan wiedzy uczniów na temat AIDS;
Ø przeprowadzenie zajęć pogłębiających wiedzę na temat AIDS w klasach VI Szkoły Podstawowej oraz w klasach I – III Gimnazjum / na lekcjach wychowania do życia w rodzinie i godzinach wychowawczych/.
Ø Nawiązanie współpracy z Sanepidem w celu wypożyczenia kaset video dotyczących HIV/AIDS /pedagog/.
Ø Przeszkolenie rady pedagogicznej na temat HIV/AIDS /pedagog, psycholog./
|
Ø Biblioteka zostanie zaopatrzona w materiały i publikacje dotyczące AIDS.
Ø Uczniowie wiedzą jakie są drogi zakażenia HIV i jak go unikać.
Ø Uczniowie mają wykształconą postawę odpowiedzialności za własne życie i empatii w stosunku do zakażonych.
Ø Uczniowie wiedzą gdzie i jak szukać pomocy medycznej w przypadku podejrzenia zakażenia wirusem HIV.
|
Cele
|
Zasoby
|
Zadania
|
Standardy przewidywanych osiągnięć
|
1. Redukcja wszelkich zjawisk przemocy, agresji i wandalizmu, tworzenie klimatu bezpieczeństwa i prawidłowego rozwoju dziecka
|
Ø Przeprowadzony był konkurs plastyczny „Stop przemocy”.
Ø Wzmożona kontrola zachowań młodzieży w pierwszych dniach roku szkolnego w celu eliminowania tzw. fali
Ø Dzieci i młodzież mają możliwość spędzania czasu wolnego na ciekawych zajęciach pozalekcyjnych (koła zainteresowań, siłownia, SKS).
Ø Obserwuje się przypadki bójek wśród uczniów, agresji czynnej i słownej.
Ø Przeprowadzono zajęcia na godzinach wychowawczych, na temat bezpiecznych zachowań w szkole, domu na ulicy.
Ø Dla uczniów gimnazjum odbyły się warsztaty z zakresu psychoedukacji.
Ø Uczniowie klas młodszych odbyli spotkania z policjantami na temat bezpieczeństwa na drogach
|
Ø Organizowanie dla uczniów klas pierwszych gimnazjum warsztatów integracyjno- adaptacyjnych /wychowawcy/.
Ø Omawianie na godzinach wychowawczych tematyki dotyczącej przemocy (wychowawcy, pedagog, psycholog).
Ø Ćwiczenie umiejętności wyrażania własnych emocji, uczuć, (małe formy teatralne, inscenizowanie różnych zachowań).
Ø Organizowanie czasu wolnego uczniów, rozwijanie zainteresowań, prowadzenie zajęć sportowych, rekreacyjnych, konkursów.
Ø Udział uczniów w konkursach dotyczących bezpieczeństwa na drogach
|
Ø Uczniowie stosują normy zachowania społecznie akceptowane;
Ø uczeń umie sobie radzić z emocjami własnymi i innych;
Ø wie jak rozwiązywać swoje problemy, konflikty;
Ø uczniowie i ich rodzice wiedzą o odpowiedzialności prawnej w przypadku stosowania przemocy;
Ø uczeń wie kogo może poinformować o formie, miejscu i sprawcy przemocy (wychowawca, pedagog, psycholog, dyrektor szkoły).
Ø uczeń wie jak dbać o swoje bezpieczeństwo
|
2. Profilaktyka cyberprzemocy
|
Ø Profilaktyka zalecona przez Kuratorium Oświaty
Ø Dzieci korzystają coraz częściej spędzają swój czas na Internecie i różnego rodzaju formach społeczności internetowych
Ø Zgłaszane nadużycia w postaci obrażania przez komunikatory itp. uczniów naszej szkoły
Ø Scenariusze zajęć dotyczące prawidłowego i bezpiecznego korzystania z Internetu.
|
Ø Zajęcia tematyczne z pedagogiem lub psychologiem odnośnie cyberprzemocy
Ø Współprowadzenie zajęć godzin wychowawczych.
dotyczących zagadnień
cyberprzemocy
Ø Udział w dniach akcyjnych zgodnie z wymienioną tematyką
Ø Przeprowadzenie ankiet dotyczących zjawiska cyberprzemocy w szkole.
Ø Udostępnianie scenariuszy zajęć i materiałów dotyczących cyberprzemocy wychowawcom i rodzicom
Ø Współpraca z Sądem i Policją
|
Ø Rodzice są świadomi istnienia problemu cyberprzemocy
Ø Dzieci i rodzice znają konsekwenc je prawne cyberprzemocy,
Ø Uczniowie posiadają wiedzę odnośnie ochrony swojej osoby w Internecie, wiedzą gdzie mogą uzyskać pomoc w przypadku bycia ofiarą cyberprzemocy
|
Cele
|
Zasoby
|
Zadania
|
Standardy przewidywanych osiągnięć
|
3. Zapobieganie uzależnieniu od telewizji, komputera i telefonów komórkowych.
|
Ø Obserwuje się zbyt długie korzystanie z komputera , telewizji i telefonów jako sposobu spędzania czasu wolnego;
Ø dzieci mają łatwy dostęp do treści niedozwolonych dla ich wieku, np. przemocy, agresji, erotyzmu;
Ø zauważa się uzależnienie od wirtualnej rzeczywistości, lęk przed kontaktami z innymi ludźmi;
Ø obserwuje się problemy zdrowotne dzieci i młodzieży (osłabiony wzrok, wady postawy).
|
Ø Przygotowanie spotkania z rodzicami i nauczycielami celem przekazania im wiedzy w zakresie zagrożeń płynących ze strony komputera , telewizji i telefonu;
Ø zorganizowanie i zapewnienie dzieciom alternatywnych sposobów spędzania czasu wolnego: zajęcia sportowe, rekreacyjne, spotkania z tańcem, piosenką, grą na instrumentach, zajęcia plastyczne, wyjazdy na biwaki, wycieczki, zajęcia w modelarni;
Ø przeprowadzenie konkursu plastycznego „Mój wolny czas”.
|
Ø Rodzice są świadomi problemów związanych z nadmiernym spędzaniem czasu przy komputerze, telewizji i z telefonem;
Ø rodzice i nauczyciele mają możliwości czasowe i finansowe zapełnienia czasu wolnego dzieci i młodzieży.
Ø Uczniowie potrafią zorganizować alternatywne formy spędzania wolnego czasu i w nich uczestniczyć.
Ø Uczniowie znają konsekwencje zdrowotne i społeczne z nadmiernego korzystania z telewizora ,komputera i telefonu
|
|
Termin wykonania
|
Wykonawca
|
Metody
|
1.Działania z zakresu profilaktyki uzależnień:
|
- Ankiety w kl.IV-VI sp oraz I-III gim
|
I okres roku szkolnego 2015/2016
|
Wychowawcy, pedagog, psycholog
|
Ankiety anonimowe
|
- Obserwowanie uczniów w różnych sytuacjach (lekcje, przerwy, dyskoteki)
|
cały rok
|
nauczyciele, pedagog, ochrona, personel techniczny, rodzice
|
obserwacje
|
- Badania socjometryczne w wybranych klasach IV- VI SP i I- III gimnazjum (wyodrębnienie grup nieformalnych pozytywnych i negatywnych liderów, osób odrzuconych)
|
w miarę potrzeb
|
wychowawcy wspierani przez pedagog, psycholog
|
techniki socjometryczne do wyboru
|
- Bieżące omówienie uzyskanych wyników, ankiet, obserwacji oraz badań socjometrycznych na radzie pedagogicznej oraz z rodzicami uczniów
|
zgodnie z harmonogramem wywiadówek i posiedzeniem rad pedagogicznych
|
wychowawcy
|
przedstawienie podsumowań
|
- Rozmowy indywidualne z uczniami i rodzicami
|
cały rok
|
pedagodzy
wychowawcy
|
Rozmowy, interwencje, mediacje,
porady
|
- Kontakty z kuratorami sądowymi, dzielnicowymi, pracownikami PPP
|
w miarę potrzeb
|
pedagodzy, psycholog, wychowawcy
|
wywiad,
porada
|
- Kontrola newralgicznych miejsc na terenie szkoły i okolic w których uczniowie mogą palić papierosy oraz sięgać po inne używki.
|
Systematycznie cały rok
|
Nauczyciele dyżurujący i ochroniarz
|
Obserwacje
|
- Udział w programie profilaktyki „ Archipelag marzeń” dla klas II gimnazjum
- Udział w spektaklach profilaktycznych dla uczniów klas szkoły podstawowej
|
październik 2015
listopad 2015 lub wiosna 2016
|
zaproszeni goście,
pedagodzy, psycholog
|
udział w spektaklach, dyskusja
|
- Zajęcia tematyczne w trakcie realizowania programów dydaktycznych
|
Cały rok
|
Nauczyciele przedmiotowi
|
Wykład, zajęcia teoretyczne
|
- Przekazywanie informacji w formie ulotek, broszurek, książeczek, rodzicom, opiekunom i nauczycielom
|
Zgodnie z harmonogramem wywiadówek
|
Pedagodzy, psycholog
|
-
|
· Spotkania z rodzicami uczniów eksperymentujących ze środkami psychoaktywnymi i przejawiającymi zachowania autodestrukcyjna
· Spotkania indywidualne i zbiorowe
- Rola rodzica w profilaktyce uzależnień” Archipelag marzeń”
- Moje dziecko zaczyna szkołę-co dalej
- Zapobieganie sięganiu przez dzieci po środki uzależniające(narkotyki, dopalacze, leki) spotkanie ze specjalistami
- Cyberprzemoc oraz uzależnienie od telefonów komórkowych -jak jej zapobiegać, gdzie szukać pomocy
|
w miarę potrzeb
Październik 2015
Wrzesień 2015
termin do ustalenia z prowadzącymi specjalistami
II okres r.szkolnego 2015/2016
|
Pedagog,
psycholog lub zaproszeni goście
Pedagog,
psycholog lub zaproszeni goście
wychowawcy, psycholog, pedagodzy
Zaproszeni goście
nauczyciele informatyki, specjaliści, psycholog, pedagog
|
wykład, dyskusja
warsztaty
wykład, rozmowy indywidualne
Zajęcia teoretyczne, praktyczne
|
|
- Konsultacje indywidualne i grupowe z nauczycielami zainteresowanymi poszerzaniem wiedzy na temat uzależnień
|
Październik 2015
|
Wykwalifikowany terapeuta pedagog, psycholog, inspektor ds. nieletnich
|
wykład, dyskusje
prezentacja, zajęcia warsztatowe
|
|
- Konkursy szkolne i miejskie o tematyce przeciwdziałaniu uzależnieniom
- Konkursy plastyczne i literackie
- Dni Profilaktyki Szkolnej Dzień bez papierosa
- Dzień bezpiecznego korzystania z komputera, telefonu i Internetu
- Światowy dzień rzucenia palenia tytoniu
- Festyn dla uczniów i rodziców pod hasłem- „Bezpieczna i przyjazna szkoła bez alkoholu i narkotyków”- połączonego z prezentacją prac plastycznych i haseł o tematyce propagującej zdrowy styl życia
- Udział uczniów w zawodach sportowych w ramach akcji SONIA
- Organizowanie międzyszkolnego konkursu „ Mam talent jestem wolny od nałogów”
- Indywidualne spotkania z rodzicami uczniów eksperymentującymi z używkami lub zagrożonych innymi uzależnieniami
|
Wg harmonogramu zewnętrznego
Wg.harmonogramu
19 listopada 2015
Czerwiec 2016
Cały rok
II okres r.szkolnego 2015/2016?
Cały rok
|
pedagog, nauczyciele plastyki, poloniści
n-le przedmiotowi, samorząd szkolny
grono pedagogiczne, rodzice, samorząd szkolny
Nauczyciele w-f
Wychowawcy i koordynator konkursu
Pedagodzy, psycholog, wychowawcy
|
techniki w zależności od tematyki
Zajęcia sportowe, zawody, konkursy, gry i zabawy
Zajęcia sportowe
Rozmowy indywidualne i zajęcia grupowe
|
6. Zapobieganie absencji wśród uczniów, spowodowanej wagarami
|
- Lekcje wychowawcze, przedstawienie negatywnych skutków wagarów oraz zapoznanie z zapisanymi w statucie szkoły wymaganiami związanymi z absencją
|
Wrzesień 2015
oraz w zależności od potrzeb cały rok
|
nauczyciele, wychowawcy
pedagog,
psycholog
|
pogadanki, dyskusje
|
- Objęcie wzmożoną opieką i kontrolą uczniów opuszczających lekcje.
- Konsekwentne stosowanie procedur postępowania w przypadku uczniów z nagminna absencją.
- Zajęcia psychoedukacyjne z elementami socjoterapii z uczniami opuszczającymi lekcje
|
cały rok
Cały rok
Cały rok
W miarę potrzeb
|
wychowawcy, pedagog, psycholog
wychowawcy, pedagog i psycholog
pedagodzy i psycholog
|
zajęcia terapii pedagogicznej
comiesięczne sprawozdania wychowawców
w ramach zespołu wychowawczego
zajęcia teoretyczne
|
- Współpraca z rodzicami uczniów wagarujących
- Kierowanie informacji do Sądu o uczniach wagarujących w przypadku braku współpracy z rodzicami.
|
w miarę potrzeb
w miarę potrzeb
|
wychowawcy
pedagog
psycholog
|
Rozmowy, kontrakty
Pisemna informacja
|
7. Przeciwdziałanie agresji i przemocy w szkole
|
- Rozmowy z uczniami na temat konsekwencji zachowań agresywnych w stosunku do uczniów młodszych(tzw. fala)
|
Wrzesień 2015
|
Wszyscy nauczyciele
|
Zajęcia teoretyczne
|
- Aktywne pełnienie dyżurów przez nauczycieli-obserwacja zachowań uczniów na przerwie
|
Cały rok
|
Nauczyciele dyżurujący
|
obserwacja
|
- Przeprowadzenie zajęć adaptacyjnych i integracyjnych dla klas I
|
Wrzesień 2015
|
Wychowawcy, pedagog, psycholog
|
Zajęcia warsztatowe
|
- Indywidualna lub grupowa praca z dziećmi przejawiającymi zachowania agresywne
|
Cały rok
|
Pedagog, psycholog
|
Zajęcia terapeutyczne
|
- Zajęcia na temat prawnych konsekwencji stosowania cyberprzemocy oraz stalking(nekanie esemesami przez telefon i Internet)
|
Zgodnie z harmonogramem godzin do dyspozycji n-la
|
Wychowawcy, psycholog, pedagog ,n-le informatyki
|
Zajęcia teoretyczne i praktyczne
|
- Ankieta w klasach IV-VI sp i I-III gimn.-Skala zjawiska przemocy w szkole
|
I okres r. szkolnego 2015/2016
|
Psycholog, pedagog
|
Praca indywidualna
|
- Profilaktyka HIV/AIDS
|
|
|
|
· Dostarczenie wiedzy obejmującej znajomość najważniejszych chorób przenoszonych drogą płciową, rozumienie terminów HIV i AIDS, rozróżnienie stanu zakażenia i choroby. Znajomość dróg przekazywania. Znajomość bezpiecznych form kontaktu z zakażonymi.
· Promowanie postawy asertywności, odpowiedzialności za własne życie, tolerancji i empatii w stosunku do zakażonych.
· Udział w dniach akcyjnych o tematyce HIV/AIDS
|
Zgodnie z programem nauczania
Zgodnie z programem nauczania
Grudzień 2015
|
Nauczyciel biologii, wzr, pielęgniarka szkolna,
Wychowawcy, pedagog, psycholog
SU, n-l biologii i wżr
|
Zajęcia teoretyczne, warsztaty
Konkursy, gazetka informacyjna
|
Ewaluacja programów profilaktycznych odbywa się poprzez monitorowanie:
- udziału dzieci w konkursach profilaktycznych mających na celu ugruntowanie i umocnienie przekonania o konieczności życia bez środków psychoaktywnych
-czynnego uczestnictwa w dniach akcyjnych na terenie szkoły
-udziału w festynach środowiskowych
-ankiety wśród uczniów stosownie do wieku (etapu edukacyjnego)- testy, ankiety, rysunki
-zachowań uczniów w środowisku szkolnym (przerwy, dyskoteki, wycieczki)
i przedstawienie wyników rodzicom na wywiadówkach i w czasie spotkań Rady Szkoły i Rady Rodziców
Sprawdzenie czy opracowany program przyniósł spodziewane rezultaty opiera się na przeprowadzeniu ankiet, wywiadów, obserwacji zachowań uczniów, ich reakcji, postaw społecznych oraz zainteresowania zajęciami. W ten sposób sprawdzić będzie można czy wytyczone cele zostały osiągnięte, czy metody i formy pracy były właściwie dobrane. Po zakończeniu wszelkich działań zostanie opracowany pisemny raport, z którym zostaną zapoznani nauczyciele, rodzice i samorząd uczniowski. Wnioski z raportu posłużą do ewentualnej korekty programów szkolnych lub ich kontynuacji bez zmian
|