Szkolny Program Wychowawczy
Zespołu Szkół nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Brzegu
na rok szkolny 2015/2016
"Wychowanie ucznia potrafiącego świadomie dokonać
trafnych wyborów życiowych”
Wychowanie stanowi integralną i nierozłączną część nauczania. Jest to proces rozciągnięty na wszystkie etapy kształcenia.
Celem ogólnym wychowania jest „wszechstronny rozwój osobowy” uczniów. Należy postrzegać wychowanka w kategoriach jego podmiotowości, godności, wolności, niepowtarzalności, konkretnych praw i obowiązków. Rozwój osobowy ucznia powinien przebiegać we wszystkich wymiarach, w szczególności zaś intelektualnym, psychicznym, estetycznym, moralnym i duchowym.
Działanie wychowawcze winno doprowadzić do dojrzałej osobowości ucznia (na różnych etapach rozwoju).
Rzeczywistość i wielowariantowość dróg dochodzenia do złożonych celów wychowawczych, daje szerokie pole do indywidualnych działań Rad Pedagogicznych, uwzględniając potrzeby i możliwości uczniów oraz istniejące zasoby szkoły.
Dzięki osiągnięciom współczesnej nauki – zwrócenie uwagi na podmiotowość nauczyciela i ucznia – możemy kształtować osobowość wychowanka w taki sposób, aby łatwiej mu było żyć i funkcjonować we współczesnym świecie.
Program wychowawczy szkoły pozostaje w ścisłym związku z programami poszczególnych klas, łączy je wspólnym, wypracowanym przez pedagogów celem, przewija się przez wszystkie zajęcia lekcyjne, a także tematykę godzin wychowawczych, lekcje religii, wycieczki, zajęcia pozalekcyjne, uroczystości szkolne. Program wychowawczy szkoły powinien przybierać wszystkie formy: warsztatów, dyskusji, scenek rodzajowych, gier dramatycznych, treningów umiejętności, zajęć ponadprogramowych, samodzielnych zadań uczniów, a także zadań grupowych.
Szkolny program wychowawczy uchwala Rada Rodziców po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej i Samorządu Uczniowskiego.
Szkolny program nauczania, program profilaktyczny oraz szkolny program wychowawczy powinny tworzyć spójną całość. Ich przygotowanie i realizacja są zadaniem zarówno całej szkoły jak i każdego nauczyciela.
1. Konstytucja R.P. (Dz.U. Nr 78, poz. 483)
2. Konwencja o prawach dziecka (Dz.U. z 1991 r. Nr 120, poz. 526, poprawka Dz.U. z 2000 r. Nr 2, poz. 11)
3. Europejska Konwencja Praw Człowieka
4. Ustawa o Systemie Oświaty (Dz.U. z 2006 r. Nr 256 poz. 2572 z późniejszymi zmianami)
5. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2006 Nr 56 poz. 357, z późniejszymi zmianami)
6. Program profilaktyki prorodzinnej państwa.
7. Rozporządzenie MENiS w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U. Nr 61, poz. 624, z późniejszymi zmianami)
8. Rozporządzenie MEN z 26 lutego 2002 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (Dz.U. Nr 51 poz. 458 z późniejszymi zmianami)
9. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226)
10. Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 15 stycznia 2009r., Nr 4, poz. 17)
11. Konkordat między Rzeczypospolitą Polską a Stolicą Apostolską
12. Rozporządzenie MENiS z dn. 20.08.2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów (Dz. U. z 2010 r. nr 156, poz.1046)
13. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2013 r. poz. 532 ).
14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 28.08.2015r Poz.1249 w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałaniu narkomanii.
III. CELE OGÓLNE PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Szkoła, wspierając rodziców w ich zadaniach wychowawczych, dąży do realizacji następujących celów wychowawczych:
· Wspieranie prawidłowego rozwoju osobowości ucznia ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb dziecka sześcioletniego
· Aktywizowanie dziecka niepełnosprawnego do uczestnictwa w środowisku rówieśniczym i życiu szkoły
· Przygotowanie do odpowiedzialnego podejmowania zadań we współczesnym społeczeństwie i państwie,
· Kształtowanie postawy respektującej i przestrzegającej normy społeczne i szkolnych
· Rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu własnej drogi życiowej, poprzez poznawanie i dbanie o własne zainteresowania, zdolności, talenty, możliwości i sięganie po wiedzę z książek
· Kształtowanie tolerancji wobec niepełnosprawności, odmienności, innych kultur, cywilizacji, obyczajów, poglądów i religii,
· Rozwijanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi,
· Przygotowanie do samodzielnego wyboru dalszej drogi kształcenia się i zawodu,
IV. ZADANIA SZKOŁY JAKO ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO.
· Dbanie o psychofizyczny rozwój uczniów ze szczególnym uwzględnieniem uczniów niepełnosprawnych
· Zapewnianie poczucia bezpieczeństwo uczniom oraz objęcie wzmożoną opieką dzieci sześcioletnich
· Zaszczepienie postaw pozytywnego postępowania, umiejętnego reagowania w sytuacjach trudnych oraz dokonywania właściwego wyboru.
· Uczenie szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowanie do życia w rodzinie, społeczności lokalnej i w państwie
· Kształtowanie postaw aprobowanych społecznie
· Wdrażanie uczniów do przestrzegania Praw Człowieka i Dziecka
· Integracja działań wychowawczych różnych środowisk.
· Kształtowanie u uczniów postawy patriotycznej, odpowiedzialnej, kulturalnej, szacunku względem innych i siebie,
· Kształtowanie potrzeby rozwijania swoich talentów i mocnych stron w celu aktywnego współuczestniczenia w życiu szkoły i w środowisku lokalnym
· Kształtowanie potrzeby samodzielnego zdobywania wiedzy poprzez czytanie książek, udziale w konkursach i olimpiadach.
· Wyrównywanie szans edukacyjnych i społecznych bez względu na możliwości intelektualne, niepełnosprawność, pochodzenie społeczne, status materialny, wyznanie itp.
· Angażowanie rodziców i uczniów w życie szkoły
· Profilaktyka uzależnień i zachowań ryzykownych wśród uczniów.
· Nauka odpowiedzialnego korzystania z telefonu, komputera i Internetu, zapobieganie zjawiskom cyberprzemocy.
· Nauka dbania o swoje bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły, w trakcie korzystania ze środków transportu oraz uczestniczenia w ruchu drogowym.
· Kształtowanie świadomości ekonomicznej,
· Rozwijanie umiejętności planowania kariery edukacyjnej i zawodowej uczniów.
V. ZADANIA NAUCZYCIELA WYCHOWUJĄCEGO
· Przestrzeganie zasad bezpieczeństwa oraz objęcie opieką dziecka sześcioletniego i stworzenie warunków do jego adaptacji w szkole
· Organizacja pomocy psychologiczno pedagogicznej zorganizowanej i doraźnej
· Zapoznanie z Prawami Człowieka i Dziecka oraz kształtowanie umiejętności przestrzegania tych praw.
· Upowszechnianie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży
· Kształtowanie kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów.
· Kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu a także postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji, osób niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie oraz ze względu na pochodzenie społeczne i status materialny itp.
· Inspirowanie do rozbudzania aktywności poznawczej i motywowanie do dalszej pracy ze szczególnym uwzględnieniem uczniów zdolnych
· Wykorzystywanie aktywności sportowej w profilaktyce zachowań negatywnych,
· Prowadzenie działań diagnozujących sytuację społeczną i ekonomiczno bytową uczniów.
· Aktywizowanie rodziców do czynnego udziału w życiu szkoły.
· Kształtowanie świadomości ekonomicznej uczniów,
.
Uroczystość
|
Zadanie wychowawcze
|
Termin
|
Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego
|
•Godne zachowanie podczas uroczystości, odświętny ubiór.
•Poczucie przynależności do wspólnoty społeczności szkolnej i klasowej.
•Identyfikacja z wymogami szkolnymi.
|
Wrzesień
|
Pasowanie na ucznia klasy pierwszej szkoły podstawowej.
Otrzęsiny klas pierwszych gimnazjum
|
•Budowanie więzi wewnątrzszkolnej.
•Przyjęcie nowych uczniów w poczet społeczności szkolnej.
•Umacnianie poczucia bezpieczeństwa i kształtowanie umiejętności bezpiecznej zabawy
|
Październik
|
Dzień Edukacji Narodowej
|
•Umacnianie więzi między członkami społeczności szkolnej i pracownikami szkoły.
•Pokazanie różnych form podziękowania za trud nauki i wychowania wobec wszystkich pracowników szkoły.
•Ukazanie roli i znaczenia nauki w życiu każdego człowieka.
•Spotkanie z nauczycielami emerytowanymi kształtowanie poczucia szacunku dla osób w podeszłym wieku.
|
Październik
|
Święto Niepodległości
|
•Budzenie uczuć patriotycznych, poczucia dumy narodowej.
•Zrozumienie znaczenia wolności, niepodległości dla narodu polskiego.
•Wzbudzenie chęci uczestnictwa w uroczystościach patriotycznych.
|
Listopad
|
Andrzejkowy wieczór wróżb
|
•Pielęgnowanie obrzędów i zwyczajów ludowych.
•Ukazanie różnych form zabawy i rozrywki.
|
Listopad
|
Mikołajki
|
•Popularyzacja zabaw na wesoło.
•Poznanie wiadomości na temat tradycji Mikołajek.
|
Grudzień
|
Wspólne spotkania wigilijne
|
•Umacnianie więzi z kolegami, nauczycielami i pracownikami szkoły.
•Rozwój samodzielności i budzenie inicjatywy w trakcie przygotowań do spotkania.
•Godne zachowanie się podczas uroczystości.
•Odświętny ubiór ,odnoszenie się z przyjaźnią, postawa przebaczania.
|
Grudzień
|
Zabawa karnawałowa
|
•Wspólne przygotowywanie imprez szkolnych przez uczniów i rodziców.
•Nabywanie umiejętności organizowania wspólnej zabawy.
|
Styczeń
|
Dzień Babci i Dziadka
|
•Pielęgnowanie szacunku dla osób starszych
•Umacnianie więzi rodzinnych.
•Rozwijanie umiejętności organizowania spotkań kulturalnych.
|
Styczeń
|
Walentynki
|
•Sprawianie radości innym poprzez miłe upominki i gesty.
|
Luty
|
Pierwszy Dzień Wiosny
|
•Rozwijanie umiejętności organizowania imprez, planowania ich przebiegu
•Integracja klasy, społeczności szkolnej
•Ukazanie różnych możliwości zabawy i rozrywki
•Podkreślenie wagi poszanowania przyrody
|
Marzec
|
Świąteczne spotkania wielkanocne.
|
•Pielęgnowanie tradycji i zwyczajów regionalnych.
•Umacnianie więzi koleżeńskich.
•Rozwijanie talentów plastycznych.
|
Kwiecień
|
Rocznica Konstytucji Trzeciego Maja
|
· Uwrażliwienie uczniów na losy własnego kraju, narodu.
•Wyrabianie szacunku dla symboli narodowych.
|
Maj
|
|
•Kształcenie postaw patriotycznych oraz poczucia dumy z dokonań przeszłych pokoleń.
|
|
Dzień Matki, Dzień Ojca
|
•Umacnianie uczucia miłości dziecka do rodziców.
•Nabywanie umiejętności przygotowania spotkania towarzyskiego.
•Kształtowanie wrażliwości estetycznej podczas wykonywania dekoracji i upominków.
|
Maj
|
Dzień Dziecka
|
•Uczestnictwo w imprezach sportowo-rekreacyjnych i zabawach
•Przypomnienie treści Karty Praw Dziecka ONZ.
•Poznanie instytucji niosących pomoc dzieciom.
|
Czerwiec
|
Pożegnanie absolwentów klas VI i III gimnazjum
|
•Wspólne, aktywne spędzanie czasu wolnego w gronie rówieśników.
•Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
•Prezentowanie swoich umiejętności i zdolności wokalno-artystycznych.
|
Czerwiec
|
Dzień Sportu
|
•Rozwijanie aktywności ruchowej.
•Promowanie aktywnych form spędzania wolnego czasu.
•Utrwalanie zasady fair play podczas zawodów.
|
Czerwiec
|
Inne uroczystości według potrzeb zespołu klasowego, grup etnicznych i wyznaniowych
|
• -poznawanie i pielęgnowanie wartości kulturowych i religijnych wyznawanych przez daną grupę
|
Według potrzeb
|
ZADANIA PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO
Hasło przewodnie: ”Przyjazny początek”
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY I
Cel wychowawczy : Uczeń potrafi zachować się w grupie rówieśniczej. Uczy się poprzez zabawę i rozwijanie swoich zdolności. Dba o swoje bezpieczeństwo.
Cel operacyjny
|
Zadania
|
1. Czujemy się dobrze i bezpiecznie w grupie rówieśniczej.
2.Stworzenie warunków dla prawidłowego rozwoju i adaptacji w szkole dziecka sześcioletniego
|
1. Współtworzymy normy zachowań w grupie i je respektujemy.
2.Rozmawiamy na tematy dotyczące naszego bezpieczeństwa w szkole oraz uczymy bezpiecznie poruszać się po ulicach.
3.Pomagamy słabszym, niepełnosprawnym – organizujemy pomoc koleżeńską.
4.Wspólnie spędzamy czas (pasowanie na ucznia, na czytelnika, wyjazdy i imprezy klasowe)
5.Uświadamianie dzieciom istoty zdrowego odżywiania i aktywnego stylu życia.
|
3. Czujemy się dumni ze swojej narodowości, szanujemy i cenimy wartości przynależności regionalnej.
|
1.Poznajemy symbole narodowe (flaga, godło, hymn)
2.Uczestniczymy w świętach państwowych
3.Poprzez wycieczki poznajemy naszą „małą Ojczyznę”
|
4. Dbamy o środowisko przyrodnicze i je szanujemy
|
1. Troszczymy się o rośliny w klasie .
2.Dbamy o estetykę najbliższego otoczenia
3. Pomagamy zwierzętom w czasie zimy.
|
5.Świat zawodów bez tajemnic
|
1.Poznajemy pracę wybranych zawodów
2.Kształtujemy właściwe postawy wobec pracy ludzkiej
|
Efekty wychowawcze :
-
uczeń sześcioletni prawidłowo adaptuje się w środowisku szkolnym
-
uczeń czuje się bezpiecznie w grupie rówieśniczej,
-
uczeń współtworzy normy zachowań w grupie rówieśniczej,
-
uczeń respektuje przyjęte zachowania w grupie rówieśniczej.
-
uczeń potrafi zaakceptować słabszych i niepełnosprawnych
-
uczeń poznaje symbole narodowe i czynnie uczestniczy w obchodach ważnych świąt narodowych i rocznic historycznych.
-
uczeń potrafi dbać o swoje bezpieczeństwo w drodze do i ze szkoły.
-
uczeń nabywa właściwe postawy
-
uczeń poznaje bibliotekę szkolną i zostaje pasowany na czytelnika
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY II
Cel wychowawczy : Uczeń potrafi wartościować zachowania innych ludzi. Bierze udział w zabawach i konkursach, które mogą wykazać jego zdolności. Dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów.
Cel operacyjny
|
Zadania
|
1.Kształtujemy i rozwijamy nawyki właściwego zachowania, zapobiegamy sytuacjom zagrożenia życia i zdrowia.
|
1.Opracowujemy regulaminy klasowe dotyczące dobrego zachowania
2.Uczymy się rozwiązywać nasze konflikty bez przemocy
3.Poznajemy prawidłowe zasady zachowania się w instytucjach użyteczności publicznej
4.Wyrabiamy nawyki przestrzegania codziennej higieny osobistej, właściwego odżywiania
5.Uczymy się umiejętnie planować harmonogram dnia, preferujemy aktywne formy wypoczynku.
6. Potrafimy stosować formy grzecznościowe, składać życzenia i zachować się w sposób odpowiedni do danej sytuacji.
7. Pomagamy kolegom słabszym na lekcjach i poza nimi.
8. Bierzemy czynny udział w konkursach, korzystamy z biblioteki aby rozwijać swoje zdolności
9. Potrafimy bezpiecznie poruszać się po ulicach, przestrzegamy przepisy ruchu drogowego
|
2. Jesteśmy odpowiedzialni za stan najbliższego środowiska.
|
1.Zdobywamy podstawowe wiadomości na temat środowiska przyrodniczego.
2.Jesteśmy odpowiedzialni za czystość naszego środowiska.
3.Kształtujemy przyjazny i życzliwy stosunek do zwierząt.
|
3.Rozwijamy zainteresowania historią kraju i regionu.
|
1.Tworzymy i uczestniczymy w kultywowaniu tradycji szkoły, miejscowości, regionu i kraju
2.Bierzemy udział w wycieczkach krajoznawczych, poznajemy legendy związane z historią kraju i najbliższej okolicy.
|
4.Świat zawodów bez tajemnic
|
1.Poznajemy pracę wybranych zawodów
2.Kształtujemy właściwe postawy wobec pracy ludzkiej
|
Efekty wychowawcze :
-
uczeń zna świat wartości, Prawa Dziecka i Człowieka
-
uczeń potrafi odróżnić dobro od zła oraz wartościować zachowania innych
-
uczeń staje się wrażliwy na potrzeby ludzi niepełnosprawnych, na piękno ( przyrody, literatury, plastyki, muzyki )
-
uczeń bierze udział w konkursach i zabawach, w których może wykazać się zdolnościami
-
uczeń potrafi korzystać z biblioteki szkolnej, samodzielnie wypożycza książki
-
uczeń zna podstawy i normy dobrego zachowania,
-
zna zasady bezpieczeństwa na drogach oraz podczas zabaw w szkole.
-
uczeń poznaje swój region i utożsamia się z historią swego narodu oraz szanuje jego tradycje i kultur
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY III
Cel wychowawczy : Uczeń potrafi komunikować się z rówieśnikami i dorosłymi. Potrafi określić jakiego rodzaju zdolności posiada. Jest świadomy niebezpieczeństw, które mogą go spotkać w czasie drogi do i ze szkoły.
Cel operacyjny
|
Zadania
|
1. Uczymy się żyć w środowisku demokratycznym.
.
|
1. Potrafimy wypowiadać własne zdanie, wyrażać swoje uczucia
2. Potrafimy wysłuchać opinii innych i w razie potrzeby zaakceptować ją. Potrafimy opowiedzieć o swoich zainteresowaniach i talentach.
3.Chętnie uczestniczymy w zajęciach i konkursach w bibliotece.
4. Nabywamy umiejętności argumentacji i obrony własnego zdania.
5. Potrafimy konstruktywnie rozwiązywać problemy i konflikty.
|
2. Jesteśmy świadomi, że rodzina, środowisko, region i ojczyzna stanowią wartość w życiu i mamy wobec nich obowiązek.
|
1.Znamy zwyczaje, obyczaje i właściwe zachowania w środowisku rodzinnym, wobec kolegów szkolnych i nauczycieli.
2.Obchodzimy święta regionalne i narodowe oraz uczcimy ważne rocznice zdarzeń z historii Ojczyzny
3.Szanujemy symbole naszej ojczyzny
4.Przygotowujemy uroczystości dla członków rodziny z okazji ich świąt
|
3.Kształtujemy postawy zdrowotne i proekologiczne
|
1. Wiemy, jak właściwie zachować się w stosunku do osób niepełnosprawnych, odmiennej religii, kultury oraz do zwierząt i otaczającej przyrody
2.Zbieramy baterie i makulaturę chroniąc środowisko
3.Wykorzystujemy zdobyte wiadomości w praktyce (sadzimy kwiaty, dbamy o drzewka)
4.Mamy wykształcone właściwe nawyki higieniczne i zdrowego odżywiania, dbamy o własny wygląd
|
4.Świat zawodów bez tajemnic
|
1.Poznajemy pracę wybranych zawodów
2.Kształtujemy właściwe postawy wobec pracy ludzkiej
|
Efekty wychowawcze :
-
uczeń potrafi bezpośrednio i otwarcie wyrazić sądy, poglądy i oczekiwania akceptując poglądy i przekonania innych
-
uczeń dba o swoje bezpieczeństwo, potrafi prawidłowo poruszać się po ulicach przestrzega przepisów drogowych.
-
uczeń potrafi się posługiwać komunikatami “ ja”,
-
uczeń zna zasady aktywnego słuchania,
-
uczeń potrafi jasno formułować wypowiedzi
-
uczeń regularnie wypożycza książki i czynnie bierze udział w konkursach i zajęciach w bibliotece
-
uczeń szanuje kulturę i tradycje własnego narodu oraz innych narodów
II ETAP EDUKACYJNY ( KLASY IV-VI szkoły podst.)
Hasło przewodnie: „ Zmieniając się dorastamy”
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY IV
Cel wychowawczy : Uczeń rozumie pojęcia: norma, prawo, powinność, tolerancja i godność. Potrafi świadomie prezentować swoje zainteresowania. Zna przepisy ruchu drogowego i potrafi bezpiecznie poruszać się po ulicach.
Cel operacyjny
|
Zadania
|
1.Poznajemy Prawa Człowieka i Dziecka oraz obowiązki –ucznia, dziecka, syna, córki
|
1.Znamy swoje prawa i powinności.
2.Odpowiednio odnosimy się do swoich obowiązków, przestrzegamy norm obowiązujących ucznia
3. Uczeń potrafi zwrócić się do rodziców o pomoc i odpowiednio się do nich odnosi.
|
2.Potrafimy mówić o tym, co czujemy i rozumiemy uczucia innych
|
1.Staramy się używać komunikatu „ja” w sytuacjach trudnych
2.Poznajemy „mowę ciała” i staramy się właściwie ją odczytać
3. Uczymy się zachowań asertywnych.
4.Uczeń potrafi określić swoje zainteresowania i pasje.
5. Uczeń potrafi określić swoje mocne i słabsze strony.
|
3. Jesteśmy tolerancyjni, staramy się szanować i rozumieć tych, którzy są „inni”
|
1..Szanujemy godność swoją i innych.
2. Odnosimy się przyjaźnie do osób niepełnosprawnych, chorych, odrzuconych, o innych wyznaniach i kulturze
|
4.Kształtujemy postawy proekologiczne i prozdrowotne
.
|
1.Rozumiemy troskę o środowisko przyrodnicze, dbamy o rośliny w szkole
2.Bierzemy czynny udział w akcjach i konkursach promujących troskę o środowisko naturalne(np. zbieranie baterii)
3. Wyrabiamy nawyki zdrowego odżywiania się i aktywnego stylu życia.
|
5Kształtujemy swoją świadomość ekonomiczną,
|
1.Na co stać naszych rodziców
2.Oszczędzanie posiadanych zasobów finansowych
|
Efekty wychowawcze :
-
uczeń zna i rozumie normy i zasady prawidłowego zachowania się w szkole i poza szkołą,
-
uczeń potrafi odróżnić dobro od zła,
-
uczeń zna Prawa Człowieka i Dziecka
-
uczeń potrafi okazać tolerancje wobec niepełnosprawności, odmienności rasowej, kulturowej, etnicznej, regionalnej i religijnej
-
uczeń aktywnie korzysta z biblioteki i bierze udział w organizowanych zajęciach i konkursach
-
zna przepisy ruchu drogowego i potrafi je przestrzegać.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY V
Cel wychowawczy : Uczeń potrafi okazać szacunek wobec siebie i innych, dba o przestrzeganie Praw Człowieka. Potrafi rozmawiać o swoich pasjach i zainteresowaniach innych ludzi. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych.
.
Cel operacyjny
|
Zadania
|
1.Analizujemy swoje zachowanie w różnych sytuacjach i potrafimy zauważyć jego niewłaściwe przejawy.
|
1Potrafimy radzić sobie z trudnymi sytuacjami oraz pomagać osobom potrzebującym, niepełnosprawnym, chorym, odrzuconym
2.Potrafimy dostrzec konsekwencje nieodpowiedniego zachowania
3. Sięgamy po literaturę fachową z wybranej dziedziny.
|
2.Potrafimy przeciwstawić się agresji i niewłaściwym zachowaniom– umiemy powiedzieć –NIE-
|
1.Umiemy powiedzieć –nie-w różnych sytuacjach.
2.Akceptujemy postawy nie zagrażające życiu i zdrowiu naszemu ani innych ludzi
3. Propagujemy zdrowy, bezpieczny i aktywny tryb życia
4.Potrafimy żyć bez nałogów, aktywnie uczestniczymy w akcjach profilaktycznych
|
3.Umiemy żyć w grupie, rozumiemy wartości i problemy z tym związane
|
1.Umiemy rozwiązywać problemy w konstruktywny sposób, korzystamy z pomocy dorosłych
2. Jesteśmy wrażliwi na krzywdę, przemoc i odważnie stajemy po stronie słabszych, niepełnosprawnych.
3.Uczeń zna techniki komunikowania się.
|
4. Czujemy się członkami naszego regionu i wspólnej Europy.
|
1. .Bierzemy udział w imprezach szkolnych poświęconych obchodom regionalnym i Dni Europejskich.
|
5.Kształtujemy postawy proekologiczne i prozdrowotne
|
1.Bierzemy udział w dniach akcyjnych związanych z tematyką
2. Wyrabiamy nawyki zdrowego odżywiania się i aktywnego stylu życia.
|
6.Kształtujemy swoją świadomość ekonomiczną,
|
1.Uczę się planować swoje wydatki
2.W jaki sposób zarabia się pieniądze
|
Efekty wychowawcze :
-
uczeń umie rozpoznać swoje mocne i słabe strony, zalety i wady, poznaje swoje uzdolnienia
-
świadomie dba o swoje bezpieczeństwo na drogach oraz w kontaktach koleżeńskich.
-
uczeń potrafi umiejętnie funkcjonować w grupie, rozumie wartości i problemy z tym związane, stosuje Prawa Dziecka i Człowieka
-
uczeń charakteryzuje się postawą obywatelską, szanuje tradycje i kulturę swojego narodu oraz innych narodów.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY VI
Cel wychowawczy :Uczeń jest przygotowany do zmiany środowiska szkolnego i lokalnego. Zna swoje mocne strony i ma sprecyzowane zainteresowania. Jest świadomy zagrożeń wynikających z lekkomyślnego zachowania w ruchu drogowym, oraz wynikających z zachowań społecznie nieakceptowanych
Cel operacyjny
|
Zadania
|
1.Staramy się zaplanować swoją dalszą edukację i przyszłość
|
1.Potrafimy wyznaczyć sobie cele krótko i długoterminowe
2.Potrafimy wyznaczyć plan działania i termin jego realizacji
3.Potrafimy ocenić swoje możliwości . Znamy moje mocne strony i uzdolnienia i je rozwijamy
4.Rozumiemy co jest dla nas ważne
5.Rozumiemy wartość pracy i jej znaczenie dla człowieka.
|
2.Umiemy się uczyć i przygotowujemy do testu kompetencji
|
1. Promujemy aktywne postawy w procesie uczenia.
2Wykorzystujemy skuteczne metody uczenia się
3.Potrafimy radzić sobie ze stresem egzaminacyjnym. 4.Potrafimy rozwijać swoje zdolności i zainteresowania poprzez korzystanie z literatury
5.Przygotowujemy się do trafnego wyboru dalszej drogi kształcenia
|
3Kształtujemy postawy prozdrowotne i proekologiczne
|
1. Wyrabiamy nawyki zdrowego odżywiania się i aktywnego stylu życia.
2.Nabywamy przekonania o konieczności harmonijnego współistnienia człowieka ze środowiskiem
3.Bierzemy udział w dniach akcyjnych związanych z ekologią
|
4. Kształtujemy swoją świadomość ekonomiczną,
|
1.Dlaczego warto oszczędzać
2.Ile i co można kupić za pieniądze (miesięczne dochody)
|
Efekty wychowawcze :
-
uczeń jest przygotowany do dalszej nauki,
-
ma sprecyzowane zainteresowania i zna swoje mocne strony
-
uczeń dba o swoje bezpieczeństwo i zdaje sobie sprawę z niebezpieczeństw wynikających z nieodpowiedzialnych zabaw.
-
uczeń potrafi rozwijać swoje zainteresowania poprzez sięganie do literatury
Hasło przewodnie: „Uczymy się aktywnie żyć w tolerancyjnym i demokratycznym społeczeństwie”
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY I
Cel wychowawczy: Uczeń potrafi oceniać sytuacje zagrażającą jego życiu i zdrowiu, dba o swoje bezpieczeństwo. Dąży do poznania swoich zainteresowań i pasji.
Cel operacyjny
|
Zadania
|
1.Dbamy o swój wszechstronny rozwój oraz budowanie więzi w całej społeczności szkolnej
|
|
2.Znamy zasady dotyczące zdrowego stylu życia
|
|
3. .Kształtujemy swoją świadomość ekonomiczną,
|
|
4.Znamy Prawa Dziecka i Człowieka, prawa i obowiązki ucznia
|
|
Efekty wychowawcze:
• uczeń potrafi określać swoje zainteresowania, wyznaczać swoje mocne strony.
• dba o swoje bezpieczeństwo, nie eksperymentuje z używkami potrafi odmawiać w sytuacji presji rówieśniczej.
• szanuje indywidualność i różnorodność otoczenia, jest tolerancyjny wobec ludzi niepełnosprawnych, chorych, odrzuconych oraz o innych przekonaniach i wyznaniach
• zna zasady wzajemnego funkcjonowania w grupie i społeczeństwie.
• potrafi korzystać z biblioteki i poszukuje w książkach informacji o swoich zainteresowaniach i czytanie traktuje, jako formę spędzania czasu wolnego.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY II
Cel wychowawczy: Uczeń potrafi dostrzegać potrzeby własne i innych ludzi, zachowywać się asertywnie. Dba o swoje bezpieczeństwo, potrafi odmawiać w sytuacji presji rówieśniczej. Zna swoje zainteresowania i dąży do ich rozwijania
Cele operacyjne
|
Zadania
|
|
1.Poznanie typów i charakterystyki osobowości człowieka ( jak otoczenie reaguje na moją osobowość)
2.Wdrażanie do przyjacielskiego działania i współpracy osób różniących się pod jakimiś względami (zwrócenie szczególnej uwagi na włączanie w życie klasy uczniów odrzuconych, niepełnosprawnych)
3. Określenie typów osobowości i predyspozycji zawodowych .
4.Korzystanie ze środków masowego przekazu w tym literatury w kierowaniu swoim samorozwojem.
|
2.Potrafimy komunikować się z innymi
|
1.Trening umiejętności interpersonalnych.
2.Kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów (zwrócenie uwagi na umiejętności mediacyjne).
3.Tworzenie bezpiecznej, ciepłej atmosfery w szkole.
|
3.Dbamy o swoje zdrowie
|
1.Wyposażenie uczniów w wiedzę na temat szkodliwości używek
2.Nauka asertywnej odmowy.
3.Aktywny udział w propagowaniu życia bez używek( festyny, konkursy, spektakle, akcje )
|
4.Kształtujemy swoją świadomość ekonomiczną,
|
Ekonomia na co dzień: zdobywanie środków pieniężnych i ich odpowiedzialne wydawanie
|
Efekty wychowawcze:
• uczeń potrafi wyznaczać i szanować granice swoje i drugiego człowieka, potrafi zachowywać się asertywnie.
• dba o swoje bezpieczeństwo, nie eksperymentuje z używkami potrafi odmawiać w sytuacji presji rówieśniczej.
• szanuje indywidualność i różnorodność otoczenia, jest tolerancyjny wobec ludzi niepełnosprawnych, chorych, odrzuconych oraz o innych przekonaniach i wyznaniach
• zna zasady dotyczące komunikacji interpersonalnej.
• potrafi korzystać z biblioteki i poszukuje w książkach informacji o swoich zainteresowaniach i czytanie traktuje, jako formę spędzania czasu wolnego.
PROGRAM WYCHOWAWCZY KLASY III
Cel wychowawczy: Uczeń potrafi świadomie uczestniczyć w życiu społecznym, przygotowuje się do aktywnego życia publicznego, Dba o swoje bezpieczeństwo.
Uczeń aktywnie rozwija swoje zainteresowania i dąży do osiągnięcia sukcesu
Cele operacyjne
|
Zadania
|
1.Jesteśmy przygotowani do ważnych decyzji życiowych
|
1.Wyposażenie uczniów w wiedzę i umiejętności stosowne do ich rozwoju i posiadanych zdolności.
2.Udzielanie pomocy w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów i ich twórczym wykorzystaniu.
4. Świadome decydowanie o rodzaju czytanej literatury zgodnie z własnymi zainteresowaniami.
5.Ćwiczenie umiejętności odpowiedzialnego korzystania z nowoczesnych źródeł informacji.
|
2.Poznajemy rolę i znaczenie rodziny w życiu człowieka.
|
1.Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane decyzje (świadome macierzyństwo, ojcostwo)
2.Pomoc w rozumieniu i radzeniu sobie z emocjonalnymi problemami wieku dorastania
|
3.Potrafimy radzić sobie we współczesnym świecie
|
1.Wdrażanie do odpowiedzialności za swoje czyny, słowa, zobowiązania.
2.Wzbudzanie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i życie
3.Rozwijanie umiejętności radzenia sobie z napięciem pojawiającym się w trudnych sytuacjach ( bez wspierania się środkami uzależniającymi)
4.Kształtowanie racjonalnego podejścia do problemów życiowych, znajdowanie swego miejsca we współczesnym świecie zgodnie z Prawami Dziecka i Człowieka
|
4.Umiemy bezpiecznie zachować się w sytuacjach kryzysowych oraz przeciwstawiamy się patologii w życiu
|
1.Uświadomienie wpływu środków psychoaktywnych
na życie człowieka
2.Odpowiedzialność za swoje i innych decyzje dotyczące sięgania po używki
|
5.Kształtujemy swoją świadomość ekonomiczną,
|
1.Ekonomi na co dzień: zdobywanie środków pieniężnych i ich odpowiedzialne wydawanie
|
Efekty wychowawcze:
· uczeń bierze aktywny udział w życiu społeczności lokalnej z wykorzystywaniem posiadanych umiejętności i kompetencji.
-
jest przygotowany do pełnienia ról społecznych, potrafi dokonać autoprezentacji.
-
potrafi budować trwałe i głębokie relacje z innymi ludźmi bez względu na ich niepełnosprawność, narodowość, rasę, wyznanie, szanuje kulturę i tradycje własnego narodu i innych.
-
jest przygotowany do rozpoznawania wartości moralnych, dokonywania wyborów.
-
uczeń jest przygotowany do wyrażania własnych postaw, potrafi świadomie wartościować docierające do niego informacje.
-
dba o swoje zdrowie świadomie odrzuca eksperymenty ze środkami psychoaktywnymi, potrafi odmówić w sytuacji presji rówieśniczej.
-
uczeń potrafi zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej.
-
uczeń z problemami zdrowotnymi, niepełnosprawny potrafi zaplanować dalsze kształcenie edukacyjne.
-
uczeń docenia wartość literatury, jako nośnika informacji na temat człowieka.
VII. EWALUACJA:
Na podstawie informacji od wychowawców o realizacji programu wychowawczego w roku szkolnym 2015/2016 dokonana zostanie ewaluacja realizacji zamierzonych celów. Ewaluacja będzie wynikiem analizy obserwacji wychowawców, pedagogów i psychologa, rozmów indywidualnych z uczniami i rodzicami oraz podsumowaniem ankiet przeprowadzanych w trakcie roku szkolnego.
|