zs1zos.pl

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystając ze strony zs1zos.pl wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.


Gimnastyka korekcyjna - Zespół Szkół nr 1 z Oddziałami Sportowymi w Brzegu
Aktualności Galeria zdjęć Dla Rodziców Kontakt Księga Gości Brzeg ENGLISH | |  
Nawigacja
BIP
  Biuletyn Informacji Publicznej

SZKOŁA
  Opis szkoły
  Pedagog, psycholog, logopeda
  Gimnastyka korekcyjna
  Świetlica

REKRUTACJA
  Obwód Szkoły Podstawowej
  Rekrutacja Szkoła Podstawowa
  Rekrutacja Oddziały Sportowe

DOKUMENTY SZKOŁY
  Program wychowawczy
  Program profilaktyczny
  Wewnątrzszkolny system oceniania
  Diagnoza stylu uczenia się

NAUCZYCIELE
  Dyrekcja
  Wykaz nauczycieli
  Szkolny zestaw programów nauczania
  Podręczniki Szkoła Podstawowa
  Podręczniki Gimnazjum

UCZNIOWIE
  Konkursy
  Matecznik Polonisty
  Liga zadaniowa
  Projekty edukacyjne
  Prymusi
  Lektury Szkoła Podstawowa
  Lektury Gimnazjum

BIBLIOTEKA
  Aktualności
  Regulaminy

SAMORZĄD UCZNIOWSKI
  Co robimy
  Skład SU
  Gospodarz Szkoły
  SU - galeria

WOJEWÓDZKI OŚRODEK SZKOLENIA DZIECI I MŁODZIEŻY – ODDZIAŁ BRZEG
  Regulamin
  Cele szkolenia
  Program Szkolenia
  Warunki Socjalno - bytowe
  Wykaz kadry trenerskiej

PIŁKA NOŻNA
  Cele i program akademii
  Harmonogram zajęć
  Wydarzenia
  Treningi
  ROCZNIK 1998
  ROCZNIK 1997

GIMNAZJALNY OŚRODEK SZKOLENIA SPORTOWEGO MŁODZIEŻY
  GIMNAZJALNY OŚRODEK SZKOLENIA SPORTOWEGO MŁODZIEŻY

ODDZIAŁY SPORTOWE
  ODDZIAŁY SPORTOWE

Reklama

eXtreme-fusion

[Rozmiar: 418 bajtów]Gimnastyka korekcyjna

WAŻNE!
 1. Ustal z dzieckiem stałą porę (godzinę) na ćwiczenia w ciągu dnia.
2. Przed rozpoczęciem ćwiczeń przygotuj z dzieckiem wszystkie przyrządy i „dodatki”, które są  potrzebne.
3. Ćwiczenia wymagają koncentracji, dlatego wyłącz telewizor (radio, magnetofon), by nie rozpraszać uwagi tak dziecka, jak i swojej.
4. Jeżeli dziecko ma trudności z poprawnym ćwiczeniem, nie krytykuj go; zanotuj z czym macie kłopoty i poinformuj o tym instruktora.
5. Pamiętaj, że nie jest ważna liczba powtórzeń, ale jakość wykonywanego ćwiczenia.
6. Gdy czegoś nie rozumiesz, nie martw się, że ćwiczysz z dzieckiem źle. Źle będzie wtedy, gdy w ogóle nie będziemy ćwiczyć.
7. Codziennie wpisujcie do „kalendarza” czas trwania ćwiczeń. 
 
ZESTAWY ĆWICZEŃ DOMOWYCH
 
1.Leżenie przodem ( na brzuchu) – nogi wyprostowane
·   Wałkowanie ciasta – dziecko trzyma w dłoniach kij i wałkuje ciasto
Smażenie naleśników – dziecko trzyma woreczek w dłoniach i na sygnał próbuje podrzucić go w górę, a następnie złapać
·   Czołganie, podciąganie się po podłodzie rękami i nogami – pilnować by dziecko wykonywało naprzemienny ruch
 
Ćwiczenia w parach
·   ćwiczący leżą naprzeciwko siebie ( głowami są do siebie zwróceni) – toczą do siebie piłkę wypychając  ją z przed klatki piersiowej (łokcie powinny być uniesione nad ziemią i osoby ćwiczące nie mogą za wysoko unosić tułowia).
·   Traf do kosza – jedna osoba ma splecione przed sobą ręce i udaje kosz a druga próbuje trafić do kosza.
·   Zabawa w łapki jedna z osób próbuje uderzyć drugą w dłonie
 
2 Pozycja średnia Klappa (klęk podparty z ramionami ugiętymi w łokciach, dłonie skierowane palcami do siebie)
- „kurki dziobią ziarenka”- uginając łokcie, dziecko lekko dotyka nosem podłogi, nosem pisze swoje imię
- „węszący piesek” - poruszanie się w tej pozycji po pokoju i szukanie „kości
- „siusiający piesek” – dziecko unosi nóżkę w bok i udaje, że siusia jak piesek.
- ślizgi na kocyku w tej pozycji
- w parach dmuchanie do siebie watki, piórka lub lekkiej piłeczki.
 
3. Masaż
Dziecko leży na brzuchy na podłodze lub kolanach rodzica. Rodzic na plecach dziecka wykonuje następujące czynności - dotyka, głaszcze, drapie, skubie, ugniata- wykonując w ten sposób delikatny masaż, opowiada przy tym różne historyjki.
Przeszła pani na szpileczkach (po plecach chodzą palce), przeszły słonie (delikatnie uderzamy piąstkami), skakały zające ( szczypiemy), było zimno (głaszczemy), padał deszczyk (uderzamy palcami), przeszedł dreszczyk (łapiemy za szyję)
Wiosna w ogródku- opowiadamy i naśladujemy czynności wykonywane wiosną w ogródku
Pieczenie pizzy – siejemy mąkę, wbijamy jajka, wsypujemy drożdże i ugniatamy ciasto następnie kroimy wszystkie składniki pomidorki, kiełbaskę, pieczarki, trzemy serek na tarce i wkładamy pizzę do piekarnika – piecze się w piekarniku, wyjmujemy, chłodzimy, kroimy i jemy.
 
4. Leżenie tyłem ( na plecach)
-     Dotknij czołem kolanka – z leżenia tyłem dziecko na sygnał unosi nogi w górę i próbuje dotknąć czołem do kolan.
-     Most – w leżeniu tyłem nogi ugięte, dziecko unosi biodra w górę robiąc tunel dla pociągu. W trakcie unoszenia pod pupą przekłada z ręki do ręki woreczek (skarpetki)
-     Dźwig- w leżeniu tyłem nogi ugięte w stopach dziecko trzyma woreczek, na sygnał dziecko przekazuje woreczek do rąk stojącego za głową rodzica
-     Rower w parach złączone stopy naśladujemy rowerek
-     Ślizgi na plecach – leżymy tyłem na kocyku nogi oparte o ścianę i odpychamy się od ściany, jeździmy po podłodze odpychając się nogami
 
5. Przykłady ćwiczeń wzmacniających wysklepienie stopy
* z wykorzystaniem gazet ( lub skarpet)
-     w siadzie dziecko próbuje złapać gazetę palcami stóp i unieś ją
-     w siadzie na krześle ślimak – palcami stóp próbuje zgnieść gazetę, z gazety wykonuje kulkę
-     w siadzie na podłodze gazeta między stopami (stopy odwrócone kulka z gazety umieszczona między podeszwami) podrzuca ją w górę i próbuje złapać ja stopami
-     rzucanie kulkami z gazety do celu (kosza, pudełka itp.)
-     w pozycji stojącej lub siedzącej - rozrywanie gazety na drobne kawałki i zbieranie tych kawałków do kosza
-     wojna na kulki dwie osoby siedzą po przeciwnych stronach ławeczki mają po kilka papierowych kulek, na sygnał atak przerzucają na stronę przeciwnika kulki z gazety. Po określonym czasie liczone są granaty, kto ma ich mniej wygrywa.
-     w parach dzieci przekazują sobie gazetę stopami.
 
O PRAWIDŁOWO UKSZTAŁTOWANY I ZDROWY KRĘGOSŁUP
NALEŻY DBAĆ CZYNNIE PRZEZ CAŁE ŻYCIE.
  • Aby dziecko nie miało problemów z postawą należy
  • ograniczyć siedzący tryb życia do minimum,
  • ograniczyć oglądanie telewizji. Wybierać dziecku tylko wartościowe programy
  • ograniczyć lub zminimalizować czas spędzany przy komputerze
  • obowiązkowo należy zwiększyć aktywność ruchową, aktywnie spędzać czas wolny, bawiąc się z dzieckiem na świeżym powietrzu lub w domu w różne zabawy ruchowe.
  • zachęcać dziecko do częstego chodzenia boso po naturalnym podłożu.
  • kupując buty szczególnie dla dzieci małych dzieci należy pamiętać, żeby zapiętek był stabilny i dobrze trzymał piętę.
  • wprowadzić do zabawy z dzieckiem elementy masażu dziecka szczególnie wykonywanych na plecach i stopach.
 
Ponadto nie powinno się
·              nosić dziecka tylko na jednej i tej samej ręce
·              prowadzić go zawsze za jedną, tą samą rękę. Na skutek naszych, jakże często stosowanych nawyków kręgosłup dziecka ulega lekkiemu skrzywieniu, co w efekcie może prowadzić do skoliozy.
·              zezwalać na zbyt długie zabawy tą samą ręką, czy jazdę na hulajnodze (odpychanie tylko jedną nogą).
·              siedzieć na jednej nodze lub między nogami, oraz siedzieć na kości krzyżowej w tak zwanej pozycji fotelowej.
 
PRZYKŁADOWE  ĆWICZENIA ŚRÓDLEKCYJNE
 
ĆWICZENIA SZYI
 
  1. ''Zegar''. Postawa, stopy zwarte, ramiona wzdłuż tułowia – bardzo wolne skłony głowy w bok, w lewo, w prawo - “tik-tak”.
  2. ''Chorągiewka na wietrze''. Stanie w małym rozkroku – skręty głowy w lewo,              w prawo.
  3. ''Pilot patrzy przez lornetkę''. Siad – naśladowanie chwytu lornetki i poprzez skłony      i skręty głowy obserwacja terenu “przed lotem”.
  4. ''Wypychanie sufitu''. Wyciąganie głowy w górę, następnie rozluźnianie mięśni szyi.
  5. W siadzie skłon głowy w przód – wyprost, w tył – wyprost, skręt w prawo – wyprost, w lewo – wyprost.
  6. Postawa zasadnicza, ręce splecione z tyłu – rytmiczne skłony głowy w prawo, w lewo.
7.      ''Kwiaty na wietrze''. Skręty głowy w prawo i w lewo.
  1. Zataczanie głową kółek w lewo i w prawo
  2. Krążenie głową w lewo i w prawo
  3. Co mówi ławka? Skłon tułowia i przykładanie na przemian ucha lewego i prawego do pulpitu
  4. Marsz w miejscu z książka na głowie
  5. Lustra – dzieci wykonują ruchy głową tak jak nauczyciel
  6. Miny pokaż koledze z przodu, tyłu i boków minę.
  7. Wciskanie głowy w dłonie splecione za głową potem wykonanie wolnego skłonu w przód
  8. Pogoń za muchą – wodzenie wzrokiem za uciekającą muchą.
 
ĆWICZENIA RAMION
 
  1. ''Huśtawka''. Postawa zasadnicza. Swobodne ruchy wahadłowe ramion w przód i w tył, aż do zatoczenia całego koła od przodu w górę ku tyłowi.
2.      „Rozwieszanie bielizny” – dzieci stojąc w rozkroku unoszą ramiona w górę i naśladują wieszanie prania, na którym zapinają spinacze
3.      „Wkręcanie żarówek” – ręce w górę i dziecko wspina się wysoko na palcach naśladując rękami wkręcanie żarówki
4.      ''Młynek''. Mały rozkrok, stopy rozstawione równolegle, skurcz pionowy ramion. Krążenie ramion w przód, w górę i w tył.
5.      „Latające ptaszki” – wymachy ramion naśladujące ruch skrzydeł ptaka (małe skrzydełka – dłonie leżą na barkach i duże skrzydła – wyprostowane ręce w bok)
 
  1. ''Samolot startuje''. Siad poprawny w ławce, skurcz poziomy ramion – cofanie barków aż do ściągnięcia łopatek(“tr, tr”)
  2. ''Łapanie much''. Prawa ręka wzdłuż po skosie łapie muchę, ten sam ruch wykonuje lewa ręka. Podskok i klaśnięcie nad głową – mucha złapana, opuszczenie ramion        w dół.
  3. Mały rozkrok, ramiona w bok – krążenie w nadgarstkach (małe kółeczka), krążenie ramion (duże koła). Opuszczenie ramion w dół. Powtórzyć kilkakrotnie.
  4. Rozkrok – dwa akcenty dłoni o uda, dwa klaśnięcia nad głową.
10.  ''Płatki kwiatów''. Płatki rozchylają się – ramiona w bok, płatki składają się - ręce złączone nad głową.
  1. ''Malowanie pokoju''. Naśladowanie malowania ścian i sufitu
  2. Śmigło w staniu rozkrocznym jedna ręka spoczywa na biodrze, drugim ramieniem wykonywane są krążenia
  3. Natrętna mucha
  4. Kto najwyżej klaśnie nad głową? ruch powinien być szybki i sprężysty
15.  Przekładanie książki z ręki do ręki w dole, na górze, za plecami, pod kolanami uniesionej nogi
 
ĆWICZENIA TUŁOWIA
 
  1. ''Łapanie motyla''. W staniu – szybkie skręty tułowia z klaśnięciem w dłonie               na wysokości głowy lub wyżej.
  2. ''Witanie się z sufitem, kolanami i stopami''. Mały rozkrok, stopy równoległe. Ramiona w górę w skos – popatrzeć na sufit, dwukrotne pogłębienie skłonu tułowia    w przód z dotknięciem kolan i podłogi. Głowa między ramionami.
3.      „Drzewa na wietrze” – skłony tułowia w bok z ramionami trzymanymi w górze
4.      „Wróbelki pijące wodę” – skłony tułowia w przód w pozycji siedzącej ręce szeroko rozstawione oparte o blat stołu.
5.      „Rozwijający się kwiatek” – dzieci naśladują cykl kwiatek przechodzą z pozycji siedzącej tułów leży na ławce, ręce pod głową do pozycji stojącej z wyciągniętymi ramionami w górze.
  1. „Pilot zmęczony i wypoczęty''. Siad w ławce – przedramiona na pulpicie, dłonie złożone płasko, łokcie na zewnątrz – skłon tułowia w przód z dotknięciem czołem dłoni, następnie powolny wyprost tułowia, głowa prosto.
  2. ''Pełny i pusty worek''. Poprawna postawa, ramiona wzdłuż tułowia, dłonie na zewnątrz(worek pełny) – przysiad podparty(worek pusty).
  3. Wspięcie, ramiona w bok, przysiad podparty. W przysiadzie wyprost tułowia                z równoczesnym pionowym skurczem ramion, ramiona w bok, postawa.
  4. Rozkrok, ręce wzdłuż tułowia – rytmiczne, pogłębiane skłony w prawo i w lewo.
  5. Siad w ławce z książką na głowie powolny opad tułowia w przód.
  6. Powolne obrót wokół osi ciała a książką na głowie
  7. Drzewo na wietrze- mały wietrzyk - w pozycji siedzącej wolne ruchy w przód i tył duży wiatr – skłony w boku, trąba powietrzna tułowiem wykonujemy kółko w prawo potem w lewo
  8.  Kot wspina się i schodzi po drabinie – skłon tułowia w przód do podłogi palce rąk wspinają się po kończynach dolnych tułowiu w górę w stronę głowy potem znowu      w dół
  9. Prawo, lewo, góra, dół – klaskanie w dłonie w określonych miejscach
  10. Sprawdź co robi kolega za tobą i jak siedzi kolega przed tobą – w pozycji siedzącej wykonujemy skłon w tył i dziecko patrzy do tyłu, potem wolno skłon w przód na ławkę.
 
ĆWICZENIA NÓG
 
1.      „Krakowiaczek”. Siad na krześle. Uderzanie dwa razy palcami stóp, dwa razy piętami o podłogę (palce stóp skierowane w górę).
2.      ''Kwiaty rosną, kwiaty więdną''. Kwiaty więdną - przysiad sumo, kwiaty rosną – powrót do postawy.
3.      ''Sufit – podłoga''. Na hasło ''sufit'' – prostowanie ramion w górę, na hasło ''podłoga'' – przysiad podparty.
4.      „Samolot wznosi się i ląduje''. Wysokie wspięcie z ramionami w bok i przysiad podparty.
5.      „Pajac”. W miejscu, podskoki rozkroczno-zwarte.
6.      W miejscu dwa podskoki i wykrok lewą nogą, dwa podskoki i wykrok prawą.
7.      Z podstawy zasadniczej półprzysiad, wyskok w górę z wymachem ramion               i powrót.
8.      „Piłka skacze” – dzieci w postawie stojąc podskakują w miejscu.
9.      „Chodzenie po schodach” – podnoszenie i opuszczanie kolan w postawie stojąc.
10.  ''Jazda na łyżwach''. Naśladowanie jazdy figurowej.
11.  ''Spacer w parku''. Chód w miejscu na palcach.
12.  Idą kaczki chód z przenoszeniem ciężaru ciała na nogę z równoczesnym skłonem w bok
13.  Wspinanie się po drabinie
14.  Kto przełoży nogę przez splecione dłonie?
15.  Bieg w miejscu z wysokim unoszeniem kolan i dotykanie nimi książki trzymanej oburącz z przodu
16.  Froterowanie podłogi
17.  Konik grzebie nóżką podskoki w miejscu jednonóż, druga noga rytmicznie uderza o podłogę
 
ĆWICZENIA ODDECHOWE LUB ŚPIEW
  1. ''Balonik''. Głęboki wdech nosem, wydech jak najdłużej ustami.
2.  Ćwiczenia oddechowe z kartką papieru– dzieci starają się jak najwyżej dmuchnąć kartkę.
3.      ''Balon''. Ćwiczenie oddechowe. Głęboki wdech i wydech.
4.      ''Wąchanie kwiatów''. Wdech powietrza nosem, wydech ustami
  1. Gaszenie świeczki. Ćwiczenie oddechowe.
  2. Ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie wiatraczka.
7.      Wąż - Wdech nosem, wydech przez usta sycząc jak najdłużej
8.      Wichura i mały wietrzyk
9.      Nurkowanie - kto dużej wytrzyma pod wodą. Dzieci starają się po wykonaniu wdechu jak najwolniej wypuszczać powietrze ustami.
10.   Fryzjer – dzieci dmuchając we włosy kolegi starają się zrobić fryzurę
11.  Gra na flecie w dowolnej pozycji naśladowanie gry na flecie nabieranie powietrza nosem, wydmuchiwanie ustami
12.  Gumowe materace, napełnianie materaca powietrzem, dmuchanie w zaciśniętą dłoń
13.  Dmuchanie na gorącą herbatę
14.  Kichnięcie głęboki wdech i wydech w formie okrzyku A...psik!
 
 
 
 
 
 
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło

Zapamiętaj mnie



Rejestracja
Zapomniane hasło?
   Aktualności :: Galeria zdjęć :: Dla Rodziców :: Kontakt :: Księga Gości :: Brzeg :: ENGLISH
Copyright © Adam Oleszko - 2011
engine: PHP-Fusion v6.01 || angeltheme by: angelside - okna, imprezy